Hej har ett bekymmer med våran ACJ, kommer bara varmluft till ett av dom 2 kanalerna som går ut från själva enheten.
båda kanalerna får nästan lika högt tryck men den ena är de jättevarmt på direkt utanför aggregatet och de andra röret är betydligt svalare. Har rengjort så gott det går.

har öppnat och vattenbatteriet går hela vägen, sitter på sidan närmast fläkten. Är det fel?

Har nån någon idé?
Ska man sätta en styrplåt så de blåser lite mer till andra röret ?

Hoppas ni förstår
 
Jag har varit med om det när jag monterade ett agg hos en kund. Jag var tvungen att locka det röret som det kom kall luft från och sätta in ett nytt avstick lite längre från agg. Det beror på att luften inte hunnit blandas ordentligt utan det blir olika skikt. Visst kan man sätta en styrplåt, men det är bättre att flytta avsticket en bit längre bort så löser det problemet.
 
orom orom skrev:
Jag har varit med om det när jag monterade ett agg hos en kund. Jag var tvungen att locka det röret som det kom kall luft från och sätta in ett nytt avstick lite längre från agg. Det beror på att luften inte hunnit blandas ordentligt utan det blir olika skikt. Visst kan man sätta en styrplåt, men det är bättre att flytta avsticket en bit längre bort så löser det problemet.
Okej!
hur menar du med flytta längre bort ?
Antar att du menar det röret det kommer uteluft ifrån?
 
Ö Ölmagen skrev:
Okej!
hur menar du med flytta längre bort ?
Antar att du menar det röret det kommer uteluft ifrån?
 
  • Instruktion för att flytta avstick i ventilationssystem för effektiv luftblandning, markerad med rött kryss.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Menar du alltså att röret längst till vänster på min bild ska jag flytta längre bort ?
 
  • Tre vertikala rör mot en vägg, en kontakt och en sladd syns under ett tak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måste nog ske på vindan, OM det går vill säga. Annars finns det en annan sak man kan prova med. Tag en perforerad plåt som du sätter efter värmebatteriet. Du kommer att tappa ett viss flöde. Men det kanske uppväger fördelen om du får varmt i rummet där ventilen sitter. Men det får inte vara allt för "tät" plåt då tappar du allt för mycket flöde.
 
orom orom skrev:
Det måste nog ske på vindan, OM det går vill säga. Annars finns det en annan sak man kan prova med. Tag en perforerad plåt som du sätter efter värmebatteriet. Du kommer att tappa ett viss flöde. Men det kanske uppväger fördelen om du får varmt i rummet där ventilen sitter. Men det får inte vara allt för "tät" plåt då tappar du allt för mycket flöde.
okej, ska prova göra nått! tack för tipsen!

mvh
 
För att klar göra så vi inte missförstår varandra. Inkommande luft utifrån = uteluft.
Luft från agg ut= avluft
Luft in i huset= tilluft
Luft ut uthuset in i agg= frånluft.
Viktigt att benämner med samma termer.
 
orom orom skrev:
För att klar göra så vi inte missförstår varandra. Inkommande luft utifrån = uteluft.
Luft från agg ut= avluft
Luft in i huset= tilluft
Luft ut uthuset in i agg= frånluft.
Viktigt att benämner med samma termer.
Ja precis!
den blandar ju uteluften med frånluften från huset i en annat enhet sen vidare in i acj.

En annan fråga. Vi har ju termostaten inne i agget på fläktmotorn som känner av tempen som sugs in via golvventilen inne i huset, vet du om det finns några termostater man kan ha inne i tex vardagsrumm så man får lite bättre kontroll på tempen.
 
Inte som jag varit med om att montera i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.