Hej!
Jag hoppades att ni ska kunna hjälpa mig med val av avfuktare samt hur jag ska göra med ventilerna.
Jag hade anticimex här för ett par år sen, de ville att jag skulle installera deras avfuktare för 50 000,
vilket jag i dåläget inte hade råd med.
De ville också att jag skulle sätta igen ventilerna, vilket jag gjorde samt satte ner en billigare avfuktare.

På något vis har jag helt missat att jag inte ser hela krypgrunden där jag går ner, utan ett helt schakt är oåtkomligt(se bild). Här är garanterat väldigt fuktigt idag.

Min fråga är vad ni tror är den bästa lösningen, vilken typ av avfuktare man borde välja etc, tycker det känns lite knepigt då det är en himla massa olika "rum" i krypgrunden.

Hoppas ni har lite kloka tips att bidra med :)

Tack på förhand!
 
  • Ritning av krypgrund med markerade områden för ventil, avfuktare och en oåtkomlig del.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
E
Skulle det gå att flytta avfuktaren till det stora utrymmet till höger och ta upp ventiler mellan de andra två stora kammarna?

Enligt blå tillägsmarkeringar i bilden. Den vänstra av dem kanske är överflödig.
Planritning med markeringar för att flytta avfuktare och skapa ventiler mellan rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, tack för svar!

Absolut kan jag göra det, du menar då att jag skall låta ventilerna som tar in uteluft förbli "stängda"?

Tror du det räcker med en liten ventil in till de stora utrymmet för att avfukta denna del?

Funderar på om jag skall göra en lucka i golvet inomhus så jag kan sätta in en avfuktare även här.

Vad för typ av avfuktare jag skall använda mig av kvarstår dock :)
 
Handyman 1 skrev:
[länk]
Tack, Menar du då att denne skulle klara alla utrymmen i krypgrunden?
 
Du ska alltid välja en sorptionsavfuktare då en vanlig kondensavfuktare blir ineffektiv vid låga temperaturer som det alltid är i en krypgrund.

Varför man stänger ventiler och plastar markytan är för att maskinen inte ska suga in uteluft och för att bromsa markfukten d.v.s. maskinen behöver inte jobba lika hårt.

Jag hade kört en sorptionsavfuktare och trätt in ett spirorör i grunden som du inte kommer åt för att blåsa in torrluft. Det bästa är naturligtvis om du kan öppna upp och göra utrymmet besiktningsbart. Då kan du också göra en bättre helhetslösning.

Valet av avfuktare basers på storleken på grunden och volymen luft som din avfuktare kan hantera. Sen finns det många andra varianter där det är smidigt med trådlös styrning från huset etc.
 
D
H hennke66 skrev:
Du ska alltid välja en sorptionsavfuktare då en vanlig kondensavfuktare blir ineffektiv vid låga temperaturer som det alltid är i en krypgrund.

Varför man stänger ventiler och plastar markytan är för att maskinen inte ska suga in uteluft och för att bromsa markfukten d.v.s. maskinen behöver inte jobba lika hårt.

Jag hade kört en sorptionsavfuktare och trätt in ett spirorör i grunden som du inte kommer åt för att blåsa in torrluft. Det bästa är naturligtvis om du kan öppna upp och göra utrymmet besiktningsbart. Då kan du också göra en bättre helhetslösning.

Valet av avfuktare basers på storleken på grunden och volymen luft som din avfuktare kan hantera. Sen finns det många andra varianter där det är smidigt med trådlös styrning från huset etc.
Vad betalade du för din avfuktare?
 
Jag äger ingen själv men är insatt i ämnet
 
D
Sorptionsavfukatare är dyrare än kondensavfuktare. Sorptionsavfuktare drar mer el än kondensavfuktare.

Jag hade otäcka värden i min grund, inte ovanligt med RF över 95 procent. Röta i trossbotten osv.

Jag köpte en Woods för 2000 kr (säljs på blocket för 500-1000 kr)

Har inte haft en dag över 75 procent i RF. Det är så torrt att det dammar därnere.

När det är som kallast ute är luften som torrast.

En modern kondensavfuktare avfuktar ner till 5 grader. Det har aldrig varit kallare än 4 grader i min kryprgrund. Då fungerar inte kondensavfuktaren men det är inte då den behövs.

Jag har alltså till en bråkdel av kostnaden av en sorptionsavfuktare skaffat mig en torr krypgrund.

kostnad:

Avfuktare 2000kr
Styrning 1000 kr
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.