Hej
Undrar om nån har erfarenhet av golv med sand och reglar?
Det är så att mitt golv är ojämt med stora "sänkningar" där jag tror regeln eller sandet har flyttat på sig. Har rådfrågat en vän som påstod att man måste ta bort befintligt golv, suga bort all sand och sedan hälla på nytt och med laser lägga nya reglar. Dvs en dyr process

Jag undrar om inte det bara går att ta bort befintligt golv och fixa det ändå?

Har provat flytspackla där golvet sänkts men får inte riktigt till det då sänkningen är stort område :(

Tacksam för all input
 
Nån som kan spekulera?
 
Hej
Om det är en sand/regel konstruktion som ligger i kontakt med mark (källare/platta på mark) så bör den bytas mot en modern konstruktion då dessa äldre konstruktioner är kända för sina fukt och mögel problem.
Kolla tex www.granab.se eller www.nivell.se
Du kommer förmodligen aldrig att få det att hålla och bli slätt med flytspackel
Fredrik
 
Tack för bra svar!

Oj det verkar dyrt. Har du nån uppfattning om vad det kan kosta?
Den tekniken måste vara billigare tycker man.
 
Nu framgår det inte om det är platta på mark, eller om det är bjälklag mellan våningsplan/källare, men om det är så behöver det inta användas ovan nämnda metod.
Är det våningsskiljande bjälklag så kan du använda flytspackel för att avjämna plattan sedan cellplast (frigolit) för att komma till rätt nivå med övriga golv och sedan golvspånskivor och till sist det synliga golvet parkett eller annat.
 
Hur stort är rummet?
Är det i källaren/platta på mark eller övervåningen ovan källare?
Fredrik
 
Rummet är ca 30kvm. Det är på bottenvåning med källare/tvättstuga under. Eftersom jag inte fått till vardagsrummet så har jag stannat men sovrummet kanske har samma problem. Oavsett så vill jag inte ha 2 olika nivåer så sovrummet måste också göras :(
 
Om du har källare/tvättstuga under är väl risken med markfukt åt det lägre hållet.

Likväl om du inte kan flytspackla ovanpå så att bryta upp det gamla golvet och sedan sätta lägga in golvreglar med spånskiva på är väl den snabbaste lösningen. Drar iväg i pris att gå det gjort men att riva och skotta ur själv kan man spara mycket pengar på. Ska du ha klinkers ovanpå kan EPSCement vara en lösning på de delarna av golvet

Att jämna ut existerande sand och bygga vidare på den är något man ska göra endast i undantagsfall

Hur ser det it i taket i din källare/tvättstuga? Är det ett betongbjälklag nedåt?
 
myrstack skrev:
Hur ser det it i taket i din källare/tvättstuga? Är det ett betongbjälklag nedåt?
När jag är i källaren så är "taket" betong

Jag vill bara få ett plant, icke sviktande golv. Fiskbensparketten som ligger nu bryrjag mig inte om. Det får förstoras/rivas om det behövs. Så klart jag önskar billigaste lösningen men är inte främmande om en annan lösning är bättre så länge summan inte är löjligt stort. Jag kan själv riva och skotta om det sänker priset.

Gillade www.granab.se lösningen men ser ut att kosta skjortan
 
Du behöver veta hur konstruktionen ser ut för att avgöra vad som kan göras. Du behöver alltså riva upp ett titthål någonstans.

Men om det är ett uppreglat golv brukar det enklaste vara att skruvlimma nya reglar på sidorna av de gamla och se till att dessa är i våg. Det är ett enkelt jobb som du kan göra själv. Du behöver inte heller skotta bort all sand/isolering. Det räcker att flytta runt den så du får plats att sätta dit reglarna. Sand och annan tung isolering är bra för stegljudsdämpning så om källaren också är uppvärmd finns ingen anledning att byta ut den.

När du har ett rakt bjälklag sätter du golvspån eller ett självbärande golv.
 
Macarus skrev:
Men om det är ett uppreglat golv brukar det enklaste vara att skruvlimma nya reglar på sidorna av de gamla och se till att dessa är i våg.
Hur gör man det lättast?
Är det inte den biten som är svårast?
 
Ammeh skrev:
Hur gör man det lättast?
Är det inte den biten som är svårast?
Är ju inga konstigheter direkt. Jag har gjort det med rätskiva och vattenpass hos oss. Ett långpass underlättar. Laserpekare är lyxsättet. Om det sviktar pga för långt c/c mått på reglarna kan du behöva regla upp emellan befintliga reglar (eller lägga ett grövre golv).

Enklast är väl att passa in ett fåtal reglar rätt (bara de närmast väggarna i ett mindre rum) sedan lägger du bara rätskivan på dem och sätter de som ska vara emellan.
 
Det hela startar väl med att du antingen tar beslutet av att slita upp golvet du har idag och då med lite foton osv kan folk på forumet tipsa om hur du går vidare. Nu blir det mesta spekulation då ingen vet hur det ser ut under ditt golv. Antar att det inte ser så trevligt ut just no med tanke på flytspacklingsförsöket. Ser vi hur dina nuvarande reglar ser ut, hur de är förankrade (om de är det) osv så är råden den enkla biten

Så är det läge att börja slita upp?
 
myrstack skrev:
Så är det läge att börja slita upp?
Ja det är nog läge för det :)
Måste bara organisera så att jag kan bära bort alla möbler till ett lager samt hitta vart jag kan bo i en vecka innan jag river upp det.

Eller kommer jag kunna göra det sektionsvis?
 
Ska du regla och mäta så det blir jämt och fint blir det ju enklare om du har hela ytan tillgängligt. Går säkert att göra stegvis med men att flytta saker fram och tillbaka underlättar knappast om det är ett jämnt golv du försöker få till

För att bara bestämma hur du ska gå vidare funkar det ju att ta upp en del av ytan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.