Putsar mina källarväggar med hydrauliskt kalkbruk och lyckades få in puts innanför handskarna. Inte mycket men tillräckligt för att ge frätskadorna på bilden. Är detta problem isolerat till kalkbruk eller är det generellt för putsbruk (de ”vanliga” innehåller ju kalk och cement)?

Putsade första omgången med rejält belagda handskar men de hade tyvärr tyg på ovansidan där det kunde smita in bruk. Dagen efter hade jag tjocka latexhandskar men på något vänster kom det in puts ändå. Finns det bättre handskar eller är knepet bara att försöka slabba mindre?
 
  • Hand med frätskador efter att ha putsat med hydrauliskt kalkbruk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vanligt bruk är bättre men det fräter också dock är det mer "proffs" relaterat efter många dagar med tungt putsande i värme så får liknande skador där du tex svettas (hårbotten, kanten på kepsen, kragen på tröjan och armhålor) och de ställen som kan bli väldigt blöta (smalben och handskarna)
Jag svarade dig i pm men kan svara här också.
Bli inte blöt, blir handskarna blöta är det bättre att ta ett par torra eller köra utan men kör du utan så är det viktigt filten är ren så de små ballastern inte kan rulla runt över din hud.
 
Den här handkrämen räddade mina händer när jag putsade mitt hus!
Lägger sig som ett skyddande hinna på huden.
En burk O'Keeffe's Working Hands handkräm hållen i en hand.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
anhack
  • Laddar…
Får man såna där skador så verkar det nästan som att du är väldigt överkänslig mot något i bruket? Nog för att bruk är bruk och att man ska skydda sig men jag har slabbat ganska mycket med både det ena och det andra och har aldrig råkat ut för att det blir sådär.
 
Jag har också gjutit en hel del och tycker inte om att använda handskar. Det enda jag brukar lida av är torrsprickor.
Är man känslig så kanske man kan prova såna där 'handskar på burk' vad dom nu brukar heta?
 
  • Gilla
Hallonbåten
  • Laddar…
Jag har sett liknande skador. När vi renoverade ett kök så fick snickaren som kröp på betonggolvet hela underbenen såriga. Tyvärr blev det sedan infektioner.
Lärdomen var att god täckning är ett måste
 
Verkar på er som att min hud är extra känslig mot kalken. Nu är det första gången som den exponeras för kalk så den kanske vänjer sig lagom tills jag är färdig.

Är ganska säker på att det var under filtningen som jag slabbade för mycket. Första dagen så hamnade filtbrädan i hinken med vatten och jag doppade impulsivt ner högerhanden (handske med tygöversida) direkt i ”kalkvattnet”. Sen körde jag vidare vilket inte var så smart... Detta misstag gjorde jag inte om vid nästa putsomgång men det blev ytterligare frätskador även då men inte lika mycket. Men kände då att det kommit in lite puts/grus i latexhandskarna på något vis ändå.

Tipsen än så länge innefattar alltså att handkräm, hålla handskar torra och rengöra såren för att undvika infektion.
 
Puts, murbruk, cement och allt annat i det häradet är riktigt styggt mot händerna. Mest förrädiskt är puts/bruk/cementhaltigt vatten, som man sköljt av med, och där det inte syns hur mycket sånt det innehåller. Efter alla patentlösningar med diskhandskar, krämer mm undrar man ju vad som ska till för att någon ska klara av att uppfinna en vätsketät murarhandske, som även tål det tuffa slitage som sånt arbete innebär, och som ändå ger rörlighet för fingrarna? Är detta mer besvärligt än att köra med radiostyrda bilar på Mars??
 
MultiMan
Doppa händerna en stund i lagom lösning av ättika i vatten så neutraliseras den kraftigt basiska kalken och angreppet stoppas upp. Gör detta varje dag under tiden du håller på. Och köp någon bra handkräm också, blå Helosan eller Atrix t ex.

Murarna brukar eller brukade iaf använda saltsyran som de använde i jobbet.
 
Jag förstår kemin att neutralisera pH-värdet men det bygger ju på att jag har doppat ner händerna i kalkvatten innan (annars blir ju ättikan i sig frätande).
 
Enklare att tvätta ordentligt med vanligt vatten.
 
MultiMan
Ättika fräter inte alls i rätt dos, tvärtom använde jag det i min ungdom när jag hade eksem och det blev mycket bättre. Efter tips från murare. Man ska givetvis inte använda ren ättika!

Ni som skriver att det är enklare att tvätta i vatten, må så vara, men sur tvätt varje dag fungerar betydligt bättre!
 
Ok, finns säkert en optimal koncentration av ättika. Sen skrev inte useless att det var bättre utan enklare att tvätta med vatten. En annan nackdel med ätttikan är att jag personligen tycker att det luktar pyton.

En fråga till, härdat kalkbruk/kalkvatten klassas väl som ej frätande även ifall man skulle fukta upp det på nytt?
 
Fick frätsår för några år sedan när jag putsade uthuset invändigt. Låter som samma problem, handskar som inte höll tätt. Hittade på Bauhaus tjocka långa gummihandskar som höll för resten av projektet. De var mörkröda. Inte så smidiga men jag slapp fler frätsår.
 
MultiMan
A anhack skrev:
Ok, finns säkert en optimal koncentration av ättika. Sen skrev inte useless att det var bättre utan enklare att tvätta med vatten. En annan nackdel med ätttikan är att jag personligen tycker att det luktar pyton.

En fråga till, härdat kalkbruk/kalkvatten klassas väl som ej frätande även ifall man skulle fukta upp det på nytt?
Om du läst alla mina inlägg så ser du att murarna använde saltsyra (HCl löst i vatten): https://www.k-rauta.se/byggvaruhus/saltsyra-nitor-kem-30-procent-teknisk-1l

Luktar inget men kräver mer eftertanke. Som lärarna i skolan lärde ut för att lättare komma ihåg: Siv, som stod för syra i vatten. Alltså alltid en mindre mängd syra i större mängd vatten, så blir det inga problem med värmeutveckling eller stänk.

Edit: Jag minns inte hur mycket jag brukade använda men runt en kapsyl till en liter vatten är nog en bra start, möjligen två. Ska googla och se om jag hittar några gamla instruktioner.
 
Redigerat:
  • Gilla
Recoban och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.