Hej!

Ska köpa ny såg + fräs Hammer/Felder till sommaren och letar nu efter fräsverktyg för att tillverka 1+1 fönster (ej kopplade) som passar till de maskinerna hittar bara för "moderna" kopplade fönster 1+1 eller med isolerglas mm. Till vanlig bordsfräs hittar jag flera men inte till vertikalfräs...

Exempel från sent 1800: tal sett uppifrån:
Teknisk ritning av profilsnitt för 1+1 fönster från sent 1800-tal, sett uppifrån.

Hoppas någon kan visa mig i rätt riktning!
 
Jag tror det skulle räcka för dig att hitta en profil/kontraprofil fräs som du tycker har en profil som passar med tidsåldern. Den behöver vara lite djupare så den kan fräsa ut tappen. Till tb140 finns det en del profiler. Sedan behöver du en slits/tappfräs på 8,10 eller 12mm 160 eller 180 diameter. Sedan behöver du väl en vanlig rak falsfräs för att göra falsarna.

På toolbox hemsida under kataloger /WP fönsterfrässet så finns lite ritningar som man kan dra nytta av för att få förståelse för vilka fräsverktyg som används var. Även om man inte köper den satsen. Jag har förövrigt det frässetet och det är billigt (7000kr) och det märks lite på kvaliten
 
Katos: Ja det blir förmodligen så att jag får plocka ihop en egen satts med verktyg, verkar inte finnas en färdig satts som det gör för moderna fönster. Det finns ganska många alternativ för att tillverka fönsterbågarna det är karmen som är det svåra att hitta verktyg till. Ska titta lite mera på ritningar mm och klura lite...

På vilket sätt märks den mindre bra kvalitén?
 
Jag har aldrig sett någon färdig sats för denna typ av fönster. Men tacksamt nog är de betydligt enklare att tillverka än kopplade eller 2+1. Du slipper bland annat smygen i sidostyckena och därigenom en snedskruven slitsfräs.

Du använder samma profil/kontraprofilsats i karm som båge, en sådan kan du köpa från tex lindéns verktyg.
 
B Betula_Pendula skrev:
På vilket sätt märks den mindre bra kvalitén?
Det jag stör mig mest på är att profil och kontraprofil inte passar 100% ihop utan 98%.
 
Tack för svar, då behöver jag inte leta mera efter ett färdigt sats utan får köpa lösa verktyg istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.