Jag har fått för stora doshål uppfrästa i gipsskivorna (en alltför hjälpsam svärfar har varit framme). Följden blir att man ser hålet på sidorna av t ex ett vägguttag. Finns det nån tunn plastskiva eller motsvarande som kan sättas dit (antingen med färdiga hål eller med möjlighet att fräsa ett nytt med rätt diameter)?

Jag vill helst slippa att gipsa/spackla och tapetsera om.

Förslag på lösning mottages tacksamt.
 
Finns (eller har funnits) tapetskydd till vissa strömbrytare. Dessa satte man bakom strömbrytare för att inte skita ner tapeterna med smutsiga fingrar ... förr i tiden antar jag.

Har sett några sådana i modern tid till ELJO (eller är det ELKO) renova serie.

Kanske fungerar på vägguttag också.
 
tapetsera om ?
Fräste ni dosorna efter tapetseringen ?
 
Finns (fanns?) vägguttag/strömbrytare som har lite bredare ram än standard-apparater. Har inte tid att leta upp produkten till dig för tillfället. Men fabrikatet är eljo eller elko i alla fall.

Annars kan du sätta Eljo solid-uttag. Måtten på ramen är 87x109mm
Uttagsinsats: E1838086
Ram: E1838088
 
Redigerat:
Har du tapetserat redan? Annars räcker ju spackel men det antar jag är försent..
 
Nja, först frästes doshålen och sen tapetserade jag och nu när uttagen skall monteras utanpå tapeten är hålen för stora.

Så spackling är försent.
 
ELKO ha ramar som är lite större till sina brytare, E1845603 är 6 mm bredare än standardramen. Var det ingen som såg att hålen var för stora innan tapeten satt uppe???
 
Den som satt dosorna alt. den som körde dosfräsen vid dubblingen borde väl ha märkt att hålen blev för stora.
Men men, det är inte lätt när det är svårt. :)

//Patrik
 
Tack för alla tips även om tråden kom att handla mer om hur det gick till när hålen blev för stora än om eventuella lösningar. :p

Men ok för er nyfikna:
Alla eluttag (ELJO Trend) låg i kartonger och jag hade ingen tanke på att prov-sätta dessa förrän tapeter och allt var på plats, och nej, jag reflekterade inte en sekund över storleken på hålen. Eftersom jag inte gör sånt här särskilt ofta så slog det mig aldrig att hålen kanske var lite för stora. En yrkesman hade givetvis sett att storleken var fel med blotta ögat - själv upptäckte jag det inte förrän jag skulle skuva dit uttagen.
 
Åk till en som säljer plast, tex vissa glasmästare säljer det.
Be att dom sågar upp ett gäng i vit pollyplast och så drar du av kanten och borrar ett nytt hål med rätt storlek...
 
Det är ju ganska lätt att ta lite gipsspackel och spackla ingen "hålet och sedan sätta en ny tapetvåd över, sitter dosan en bit in i skivan så sätter man en eller flera förhöjningsringa att spackla mot.
 
Hur stort är hålet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.