P
Visst duger de... Men många andra verktygsnördar tycker annorlunda! Jag har fortfarande superbilliga startsetfräsar kvar från min första billiga maskin. De fungerar fortfarande, utan att ge märkbart sämre resultat än mina "proffsfräsar". (För säkerhets skull kan du kolla vilket max-varvtal fräsarna tål. Jag har hittills aldrig varit med om att ett stål gått sönder...)
 
Jag har oxo kört en hel del med sådana stål i en för övrigt riktigt sunkig fräs ;) Resultatet har blivit bra, men några av stålen börjar bli lite slöa. Köp en sådan sats och kör med till att börja med. Du märker rätt snabbt vilka stål du använder mycket, köp finare varianter av de stålen. Exempelvis har jag köpt ett lite dyrare avrundningsstål samt två pinnfräsar av bättre kvalitet.
 
P
Var precis iväg och köpte en sats till extrapriset 249:- för 18 stål :)
Känns vassa, definitivt inget som man vill dra längs fingrarna i alla fall. Tänkte loite så också att de som slits ut fort kan man ju komplettera med bättre. Bra förvaring där man kan se på en bild vad de olika skären är till för.
 
Jag har den större satsen från Clas i sjön. Det duger oftast om man inte ska fräsa jättemycket och man får många frässtål för pengarna. De små notfräsarna verkar dock vara felkonstruerade. De är för långa i förhållande till diametern. Jag körde av en 4mm notfräs efter cirka 20cm 4mm djupt spår i furu. Då köpte jag ett Bosch-stål det var kortare och stabilare. Nu har jag kört cirka 30m med det utan problem.
 
Jag frågade en person på Toolbox vad det är för skillnad på billiga fräsar från Woodpecker och 10 ggr dyrare fräsar från CMT. Woodpecker är väl ungefär sånt som säljs på Clas och Jula och är också gjort i HM.

Hon berättade att CMT är maskintillverkade mot lågprismärkena som kommer från kina är handgjorda. Maskintillverkade har mycket jämn kvalite mot dom handgjorda där kvaliten är ojämn. Det kan vara dimention, stålkvalite eller slipningen som varierar. Hon sa att vid normal användning finns ingen anledning att köpa dyra fräsar utan det duger alldeles utmärkt med fräsar från Clas och Jula.
 
Snorunge skrev:
Jag frågade en person på Toolbox vad det är för skillnad på billiga fräsar från Woodpecker och 10 ggr dyrare fräsar från CMT. Woodpecker är väl ungefär sånt som säljs på Clas och Jula och är också gjort i HM.

Hon berättade att CMT är maskintillverkade mot lågprismärkena som kommer från kina är handgjorda. Maskintillverkade har mycket jämn kvalite mot dom handgjorda där kvaliten är ojämn. Det kan vara dimention, stålkvalite eller slipningen som varierar. Hon sa att vid normal användning finns ingen anledning att köpa dyra fräsar utan det duger alldeles utmärkt med fräsar från Clas och Jula.
Jag har ett par billighetssatser (Harald nyborg är ännu billigare än de du nämner). De är ett utmärkt sätt att komma igång. Men det finns stora skillnader mot dyrare stål:

1. De dyrare har ofta lite mer skärlängd
2. De billiga har sämre stålkvalitet, speciellt i laminat och hårdare material ger det snabbt utslag i form av små hack och oskärpa i stålet

--- Mats ---
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.