Jag är på jakt efter främst ett kopierstål, även andra typer allt eftersom behovet skulle uppstå. Men jag har lite svårt att välja tillverkare. Bosch har alltid betytt god kvalitet i mina ögon, men efter att ha läst diverse recensioner på amazon om deras frässtål så börjar jag att tvivla.

Jag förstörde nyligen ett projekt med många investerade timmar i, med hjälp av julas förbannat urusla frässtål. Kullagret flög i bitar efter 15 cm körning vilket resulterade i urspårning och totalförstört arbete. Det är ingenting jag vill uppleva igen, så vilka stål är det som gäller? Festool? Cobolt? Makita?

Då man bara är hobbysnickare som använder fräsen några gånger per år så känns det lite saftigt med 1000 spänn för ett stål, men det kanske är de pengarna som krävs för att få kvalitet?
 
Jag har kört rätt mycket festool och är nöjd med de. Blivit att jag köpt en del lösa, det blir ju rätt fort ganska dyrt, men jag tycker deras sats håller bra pris per stål och jag tror jag haft stor nytta av nästan alla, något som ännu är sparsamt använt.

https://www.toolab.se/produkt/Festool-Frassats-Box-OF-HW-S8-Mix-sv-0

Var kanske lite billigare på rubart men tillkommer nog mer frakt där.
 
CMT, Cobalt framförallt men även Bosch brukar väl vara bra generellt sett. När jag akut behöver ett stål blir det ofta Luna som den handlare i Varberg som har "störst" sortiment tillhandahåller och de funkar OK de också.

Många på Byggahus förespråkar Wealden Tools i England som har ett bra sortiment till bra priser; kan man vänta lite på stålet finns det en del att tjäna. Vet dock inte vad Brexit eventuellt ställt till med.

https://www.wealdentool.com/acatalog/Router_Cutters_1.html

Mitt generella råd är att undvika Jula, Biltema, Clas Ohlson och liknande; köp det stål du behöver och inga kit och satsa på kvalitet. För några år sedan skulle jag sagt tvärtom men erfarenheten har lärt mig annorlunda...

Lycka till!
//Ronnie
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Tack för svar. Det blev en beställning från Wealden tools, läste på lite mer om dem på engelska forum. Lite dyr frakt bara (30 £). Får hoppas att leveransen dyker upp den här veckan.
 
Lyfter den här tråden, då ingen har en 8mm spännhylsa i lager till min bordsfräs just nu. Lika bra att köpa ett gäng 1/2" frässtål tills vidare! (Handhållna fräsen har 8mm spännhylsa)

Nu när brexit är "färdigt" och tull+moms tillkommer om jag förstått det rätt, är wealden fortfarande bästa alternativet? Kommer bli några olika som ett litet "startpaket".
Har i första hand kollat på trends professional serie, då internet verkar överens om att de håller så mycket längre att de är värda priset (samt går att slipa om flera gånger)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.