Jag ska runda av kanten på en hylla i ek. Det är totalt 2m som ska fräsas. Är det för denna enda gång värt att köpa ett dyrare stål sett till resultatet av fräsningen denna enda gång?

Jula 36kr vs CMT 425kr

Såg jag mer att fräsa i närtid med detta stål skulle jag gärna köpa ett kvalitetsstål, men det gör jag inte just nu.
 
Jag tror att det blir alldeles utmärkt med det billiga. Eventuellt kan det bränna lite i ek, men om det bara är en avrundning så går det lätt bort med lite sandpapper. Bränningar blir det om man matar för lite och/eller med en egg som inte är helt skarp. Då tillåts inte eggen skära en spåna, utan gnider mest med släppningssidan av eggen mot arbetsmaterialet med friktionsvärme till följd.

Jag har fräst i ek med Classes gula, billiga fräsverktyg med viss framgång.
 
Redigerat:
mattiasp är du cnc-op? Tycker du skriver termer i forumet som en sådan. Är själv i den branchen.
Håller med i övrigt. Kan tillägga att der skiljer en hel del i stålet mellan billiga stål och dyrare. De dyrare har oftast en helt annan hårdmetallsort som håller skärpan längre och ger därför en bättre yta.
Jag har erfarenhet av både billigare stål och dyra kvalitetsskär. Jag hade tagit det billigare och fräst i flera steg. spara 5/10mm till sista fräsmomentet för att få ytan.

/Henrik
 
Ok. Det låter bra. Eller tillräckligt bra iaf.... Ska fräsa med rätt liten radie också tror jag och det minskar rimligen risken för bränningar.

Finns det något alternativ som prismässigt ligger mellan billigast och skitdyrt? På toolbox hemsida pratar man om Woodpecker, men det går inte att hittapriser på annat än CMT-stålen. Det kanske är CMT man tycker är "prisvärt".
 
Rockler har ett rejält sortiment med frässtål som ligger i mellanklassen, se upp bara eftersom skaften är i tum-storlekar.
Om man köper en rejäl mängd (t ex samköp) så är det mycket lönsamt. Däremot blev det inte lika lönsamt för mig som köpte några småprylar bara. Utrikesfrakt är dyrt, men sen kom posten och ville ha betalt för tull + hanteringsavgift. Dvs sannolikheten för att få 25% påslag vid införtullning är stor. Men har man bara det med i kalkylen och handlar för minst 500 USD så är det värt det! :)
 
MathiasS skrev:
På toolbox hemsida pratar man om Woodpecker, men det går inte att hittapriser på annat än CMT-stålen. Det kanske är CMT man tycker är "prisvärt".
Woodpeckerstålen och deras priser dyker bara upp när man valt en dimension de finns i, tror jag.(Finns inte lika många som CMT?) Ex här.
(Förstod inte min förklaring själv, men du kanske fattar på egen hand...)
 
Tack, jag fattar. Verkar ju vara lite mer lagom pris på hackspettstålen. Kanske ska ta en sväng förbi Sernbrands och handla lite julklappar.
 
Skall man bara fräsa lite grann så duger nog vilket stål som helst.

Skillnaden mellan stålen är innehållet i hårdmetalen och kullagrens kvalitet.

Med andra ord så håller dom billiga innte skärpan lika länge.

Det är min erfarenhet.

Mvh Pär H
 
Jag tackar för era synpynkter - grymma medlemmar i ett grymt bra delforum! d^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.