Vi köpte förra året ett hus med en inglasad altan på ca 30 m2. I efterhand har vi insett att i stort sett hela altanen ligger på prickmark. Vi tror inte att det finns något bygglov för detta (jag kan inte tänka mig att det hade beviljats), utan det är troligtvis ett svartbygge. Inglasningen är av en äldre modell, minst 10 år gammal. Vad jag har förstått så innebär det i alla fall att kommunen inte kan tvinga oss att riva.. Däremot undrar jag vilka typer av renoveringar och uppfräschningar man får göra? Får man byta ut glaset? Byta ut taket? Byta ut golvet? Eller måste man låta det stå och förfalla?

Som det ser ut nu har delar av stommen satt sig, vilket innebär att flera av glasdörrarna inte är raka och det bildas ganska stora glipor. Golvet är snett, gammalt och fult. Vi vill gärna fräscha upp hela alltet, men är osäker på hur mycket man får göra innan det räknas som nybygge igen och preskriptionstiden börjar om.

Någon som har några idéer om vad som kan gälla i ett sånt läge?
 
Kolla bygglovet på kommunens hemsida. Så slipper du väcka deras intresse om tillstånd visar sig saknas.

Tycker rimligen att om du byter en del i taget så är det en renovering även om allt tillslut är nytt men har inget konkret att hänga upp tyckandet på
 
harry73
Men på vissa åtgärdar på fasaden kan det behövas bygglov, så man får akta sig att man inte svartbygger på nytt
 
Så här tänker jag: (förutsatt att byggnaden verkligen uppfördes för mer än 10 år sedan och detta kan göras troligt)

* Du kan inte tvingas att riva

* Du kan inte tvingas att betala sanktionsavgifter

* Kommunen kan räkna in svartbygget i total byggarea vilket påverkar lov för eventuell ytterligare byggnation du vill göra

* Det kan bli svårare att få lov för eventuell ytterligare byggnation du vill göra på fastigheten pga det redan finns svartbygge, dessutom på prickmark

* Om du renoverar så att utseendet ändras krävs bygglov

* Om du river allt och bygger upp allt krävs bygglov, även om utseendet blir lika som före renoveringen
 
O
En fundering är om inte allting du funderar på att göra skulle vara fel, eftersom det är ett svartbygge... Så av den anledningen, är det väl samvetet och hur riskerna ser ut. Därefter är det bara att köra på... Men det är dumt att göra större förändringar av konstruktionen. Alltså bara glaspartier eller hela väggar. Ser den likadan ut bara ommålad så är det mindre risk
 
Ja alltså FEL är det. Det är bara det att kommunen inte kan kräva rättelse (riva eller böta). Men samtidigt är byggnaden lika olaglig för det.

Jag skulle renovera försiktigt, en bit i taget, hålla väldigt låg profil. Är det framsida eller baksida, hur är relationen till grannarna, är det risk att bli anmäld...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.