Hej! Har börjat tröttna på mitt lägenhetskök och vill fräscha upp det utan att riva stommarna. Jag vet inte hur gammalt köket är men huset är byggt i 1939. Köksstommarna verkar inbyggda så därför vill jag inte riva dem för att jag tror att det kommer kosta för mycket att byta dem. Och sen tänker jag göra något med kaklet och köksbänken. Och måla om väggarna men det kan jag göra själv. Jag vill lägga max 30.000 på allt detta.

Har gjort lite research och är lite osäker om vad jag ska välja mellan:

- Köksluckorna: byta dem (där behöver jag måttbeställa luckor och hörde att det kan bli dyrt, jag har 20 luckor totalt. Plus att jag har 2 lådor jag kan inte ta ut eftersom det sitter fast pga diskmaskinen som ligger bakom dem) eller lämna luckorna till en lackerare och byta handtag.
- Stommarna: låta dem vara eller måla om/tapetsera dem.
- Kaklet: Sätta nytt kakel på det befintliga (det verkar vara stenkakel så kanske ingen bra idé?) eller riva och sätta nytt kakel.
- Diskbänken: måla om/betsa (den är gjord av trä) eller byta den. Den sträcker sig hela vägen til andra hörnet så den är rätt så lång (bild nr. 4).

Jag måste säga att jag gillar köksstrukturen, det är rätt stort men mycket förvaringsutrymme (har en stor skafferi på andra sidan). Så det är därför jag vill bara fräscha upp det utan att ändra strukturen.

Vad säger ni? Jag har redan begärt offert/hembesök från Norddesign och en lackerare här i Skåne men jag väntar fortfarande på svar.
 
  • Kök med vita skåp, svart matbord, handväska, vattenflaska, ugn, fläkt och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit köksskåpsvägg med knoppar och gångjärn, inomhus, vinkel underifrån, delvis skuggad, dagsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit skåpenhet med lådor och skåpdörrar, synliga sladdar, på ett trägolv. Använd och sliten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähylla med växter, fotoramar, köksredskap och förvaringsburkar på en arbetsyta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
P
Måla om skåpen, byta till snyggare knoppar/handtag, ersätt med ett snyggare kakel och slipa bänkskivan så kommer det där bli toppen!

Ommålning av skåpen kan du nog till och med göra själv, om du har tid. Givet att det är en äldre modell kommer det inte göra något om det inte blir perfekt/blankt utan det blir snarare en del av patinan.
 
  • Gilla
Samarin_ och 2 till
  • Laddar…
P
Smart placering av diskmaskinen btw!
 
  • Gilla
  • Älska
RoTe och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Ett vackert kök i grunden och som ser ut som att det kan vara från -39. Absolut värt att försöka behålla stommarna och luckorna eftersom allt fler uppskattar dessa kök i mycket hög kvalitet. Däremot har man bytt kakel och bänkskiva någon gång och gissningsvis har det målats om några gånger och fått nya knoppar. Någon fläkt fanns inte från början.

Lämna in luckor etc. på sprutlackering så blir de fina. Om stommarna ser slitna ut så kan du måla om dem, men tapetsera dem inte för luckorna blir förstörda när man ska ta bort tapeten för att man har tröttnat på den. Om bänkhöjden bara är 85 cm kan du passa på och lägga in en 5 cm hög list ovanpå stommarna innan du lägger på den nya bänkskivan.

Mest likt originalet blir det med stor rostfri bänkskiva hela vägen.

Här kan du läsa en del om funkis-kök: https://www.byggfabriken.se/kunskap/stil-arkitekturhistoria/kok-funkis-stilhistoria
och de har även knoppar, handtag etc. som är tidstypiska.
 
  • Gilla
  • Älska
16386 och 5 till
  • Laddar…
Intressant kök, fulsnyggt men ser oerhört praktiskt ut. Är dock lite allergisk mot utanpåliggande gångjärn...

Jag tror du grejar att måla om luckorna på egen hand, inte lämna in på lackering. Blir dessutom ganska dyrt, skulle kostat mig 4x mer än mitt senaste målarjobb jag utförde själv. Slipa luckorna efter behov, grunda och skumrolla på några lager schyst snickerifärg, använd 180-sandpapper och putsa lätt över ytorna mellan lagerna av färg.

Byt beslag till en mindre diameter knopp i en tuffare och modernare stil. Knacka bort befintligt kakel och sätt upp ett nytt klinker/kakel som är i något större dimension och har ett minimalistiskt utseende för att minska mängden fog och minimera det röriga intrycket helhetsmässigt (händer mycket med gångjärn, knoppar etc.)
 
  • Gilla
  • Ledsen
Riitta Ahola och 2 till
  • Laddar…
Förstör inte köket vad du än gör! Platsbyggda kök i massiva stommar är så mycket mer exklusivt än vilket annat prefab kök som helst.

Här kommer några enkla tips för att uppdatera köket.

1. Byt bänkskiva
2. Uppdatera spis
3. Byt stänkskydd
4. Köp linoljefärg och måla om luckor/stommar

Du kan kolla in hör lite inspo:
https://funkiskok.se/
 
  • Gilla
  • Älska
BörjeF och 3 till
  • Laddar…
Tack för massa goda tips! Och bra att bli påmind att man har ett bra kök. Det blir lätt att fokusera på det negativa (i detta fall att det ser lite slitet ut) och blir lite avundsjuk på alla som har nya och fancy kök.
Men ja, jag ska måla om köksluckorna och evt stommarna och byta handtag. Och byta kakel och bänkskiva, kanske kombinera bänkskivan med ett stänkskydd i samma material.

Jag kan kanske fixa själv luckorna och stommarna men kan tyvärr inte göra samma med diskbänken. Så jag måste hitta en firma som kan hjälpa mig med det. Jag ska ladda upp bilder på det nya köket när tiden kommer :)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Otroligt vacker och speciellt kök! Som många andra säger, fixa till de omaka renoveringarna (knoppar, bänkskiva, kakel)

Om du inte vill behålla köket snälla sälj den hel till någon, heck I would buy it
 
  • Gilla
  • Älska
T-dog och 1 till
  • Laddar…
Uppdatering #1: Jag bestämde mig att lämna luckorna på lackering och idag fick jag tillbaka dem, och är så himla nöjd med resultaten! Bytte också knopparna till mer modernare.

Är så glad att jag inte gjorde det själv för att jag är säker att det hade inte kunnat bli lika snyggt (de var rätt slitna och nu ser dem som nya). Nu funderar jag på att kanske montera täcksidor så att det skulle se lika fräscht som luckorna, men har inte bestämt mig än.
Nyrenoverade köksluckor med moderna knoppar i ett hemmakök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyrenoverade köksluckor i vitt med moderna svarta knoppar i en inredd köksmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen lackerade köksluckor med nya moderna svarta knoppar, synligt förbättrat skick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nylackad kökslucka i grått med modern svart knopp, monterad på skåp, mot kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(jag ska fixa lådorna så småningom)

Och nån gång i maj kommer jag få ny bänkskiva och stänkskydd. Därefter ska jag måla om väggarna.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Det skulle nog göra en del för intrycket om du målade insidan på facket till vänster om spisen.
 
  • Gilla
Samarin_
  • Laddar…
Nu är jag äntligen färdig och är jättenöjd med resultaten! Det tog alldeles för lång tid att måla om stommarna och väggarna och det var svårt att nå där uppe vid taket men nu har jag ett fräschare och vackrare kök :)

Ska fixa små saker som t ex kanterna, facket bredvid spisen osv nån annan gång, är rätt trött och behöver en paus :)
 
  • Nyrenoverat kök med nymålade skåp och väggar i ljusgrått. Vit Bosch-spis, ho och marmorlika bänkskivor. Diskställ på bänken och några flaskor på väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat kök med grå väggar, vit skiva, hylla med dekor, mikrovågsugn på träbord, och köksföremål på hyllor och golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nymålat kök med grå väggar och vitmålade köksstommar. Marmorerade bänkskivor och diskmaskin under. Hyllor med en bildram och vas ovanför. Ljust trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyrenoverat kök med vita skåpstommar och grå väggar, diskmaskin och diskställ på diskbänken, stege lutad mot väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Spikpickan och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.