Vi är i stort behov av uppfräschning av vårt 80-tals kök. Tyvärr har vi inte råd att köpa nytt, utan planen är att fixa till det så att vi står ut 5-10 år till...
Idag består det av ett 35-tal luckor i ek och ca 10 m bänkskivor, så det är ganska stort. Planen är att behålla stommar och fronter och bara byta ut bänkskivor, kakel, golv och vitvaror.
Kakel vill vi ha ljust, och gärna laminatskivor eftersom vi är en barnfamilj och sliter en del på dem. Men vilken färg? Vita?
Funderar på svart/vit plastmatta. Vad tror ni om det?

Så här illa ser det ut idag:
 
  • kok_002.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kolla luckdimensioner på IKEA. Med lite tur passar dom. Betr bänkskivor så är laminat jättebra men "kallt" tycker jag. IKEA.s billiga massiva bokskiva är ok tycker jag. Vi har lagt marmoleum golv i vita och gröna rutor. Ljust men varmt intryck. Kan inte låta bli att slås av en tanke när jag ser din bild: Det skulle ju kunna vara ett helt nytt kök med de färger ni har idag  ;). Många väljer ju mörka kök just nu.
 
Ta bort listen under överskåpen och montera lyse i en skiva under, så öppnar ni upp lite mellan bänk och överskåp. Kanske offra något (flera?) överskåp för en fin fläkt. Instämmer med föreg inlägg, ni får ett jättefint kök med små justeringar!
/U
 
Att byta handtag kan vara en början... Förutsatt att cc-måttet på hålen i era luckor stämmer med något som finns idag...

// WM
 
Tack för många tips och synpunkter!

Hejduk:
Är inne på alt 1, med ljusa bänkskivor och vitt kakel. Tyvärr har vi inte fler vitrinskåp, men kanske ska man offra överskåpen intill fläkten. Idag är de ju fulla, men det är väl bara att inse att vi kommer att klara oss utan dem om det krävs! (Tar emot att slopa utrymme, men tror nog att det gör en del för känslan av mer rymd).
Vredpanelen är ett problem. Vet inte riktigt vad vi ersätter det med.
Ang golv hittade jag detta på Tarketts hemsida. Har inte sett det i verkligheten, men kanske det kan vara något för att ta fokus från skåpen.

Wintermute:
CC-måttet är 96. Enda IKEA hade som passade var "Smide" vilket vi tyckte kändes helt OK. Har inte kollat vidare med andra tillverkare än.
 
  • golv2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya handtag köper du med fördel från andra ställen än just kökstillverkarna (billigare). 96mm är ett av standardmåtten så det ska inte vara några problem. Clas Ohlson har en hel del runt 20-30kr styck.
 
Detta kanske inte funkar, men ibland är över och underskåp lika höga (typ70 cm). Om ni offrar två 30 skåp (?) på var sida om fläkten och byter mot 60 (?) luckan under spisen, kanske ni kan lösa problemet med vreden, genom att dölja hålet eller täckbiten.
Alt sätt en täckskiva för hålet och montera ett långt handtag på som "spisreling" att hänga slängen på.
/U
 
Dalle: OK, då ska jag leta vidare. Ska erkänna att vi inte kolla runt alls ang beslagen. Tack för tipset!

Misse o Mojje: Tyvärr stämmer inte måtten på över- och underskåp ihop här. Däremot väckte du lite tankar hos mig, så nu funderar vi på att flytta skåpet som idag sitter under ugnen till att sen sitta under spishällen. (se bilder)

Hejduk: Tack för alla tips! Känner mig inspirerad av att bolla idéer nu med dig! :) Ang golv så tilltalade Tarkett Gamma mig. Ska försöka hinna kolla vidare på det.
Ang kakel gillar jag också ett liggande vitt kakel typ 7,5 x 15.
Svarta vitvaror känns lite kul. Däremot kommer vi inte att byta ut diskmaskinen (vit) och tvättmaskinen i tvättstugan, så frågan är hur det blir? (Det som ska bytas är fläkt, spis, ugn, inbyggnadsmikro och ev torktumlare).

Andra tankar vi har är:
- att flytta ut skåpen vid diskbänken för att få djupare bänkskiva här. Vi vill gärna dölja kaffekokare, vattenkokare etc med en jalusi. Frågan är bara hur man gör det när vi har gamla skåp. Antar att vi måste sätta ett avslut/gavel på nåt sätt.
- binda ihop de båda bänkskivorna i hörnan vid torktumlaren. Mangeln ska bort och under skivan kommer vi att sy någon form av tvättsäckar för smutstvätt.
- om man flyttar skåpet från ugnen till spisen (som beskr ovan) kanske man ska ersätta denna med en jalusi? Här har vi idag läskback.
- städskåpet ska göras om till "återvinningscentral" för plast, papp, metall, tidningar osv.
- väggen vid matbordet tapetseras som fondvägg med nån mer vågad tapet
Här kommer fler bilder:
 
  • IMG_3048.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
bild2
 
  • IMG_3049.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
(fattar inte hur man lägger in mer än en bild så de kommer som olika meddelanden...)
 
  • IMG_3052.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och sista:
 
  • IMG_3051.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och så här ser planlösningen ut (tidig skiss då jag redan plockat bort gamla fläkten och skåpen intill):
 
  • hem.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Men om ni sätter in en sån där monstruös fläkt så kommer det att andas 90-tal ;D

Ang. golvet, har ni funderat på ett ljust laminatgolv med trästruktur ?? Lönn exempelvis. http://www.europe.pergo.com/Consumer/Templates/Products/CS_ProductPage.asp

Det betyder mycket om ni kaklar om och köper nya handtag. Sen kan ni ju se om ni vill gå vidare med golvet också.

 
Jag skulle hålla mej till det rustika sidan om det var mitt kök - stilen är ju tidlös och tål inte att blandas med vad som helst :-/. Luckor verkar vara av god kvalitet och kanske behöver bara omlackering för att se ut som nya ;). Det finns firmor som gör underverk för några hundalappar per lucka. Jag skulle hellre framhäva det rustika än försöka maskera det med storsta chans att misslyckas :'(
I första hand skulle jag byta dom vitvaror som måste bytas ( köpa helst i vitt), kakla med vit kakel och rulla ut plastgolv typ Alikante på golvet. Om det var pengar över skulle jag lyxa till med porslinhandtag ;). No ja, bänkskivan .... hellst inte i svart och inte träliknande .... någon ljus stenimitation med rundare kantavslutning skulle passa bäst, tycker jag
Lycka till!
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.