Har tagit bort en gummimatta i tvättstugan och funderar över:

Hur får man bort missfärgningarna? Tänker Aceton eller något liknande kanske? Hur länge ska man låta det verka? Sedan tvätta bort det ...?

Sen då? Silikatfärg på det eller?
Tomrum med borttagen inredning, tvättmaskin, torktumlare, slitet golv, radiator, kablar, förberedelse för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I
Ni verkar ha fått det ganska rent? Har ni slipat golvet? Om inte så kan det vara en lösning men det är också ganska mycket jobb.
 
I Ironside skrev:
Ni verkar ha fått det ganska rent? Har ni slipat golvet? Om inte så kan det vara en lösning men det är också ganska mycket jobb.
Vi har inte slipat golvet. Ja det låter som väldigt mycket jobb. Finns det någon kemikalie man kan låta verka i något dygn eller två, istället för att slipa?
 
Sittställning
Jag har rivit bort plastmatta och slipat golv i vår tvättstuga och jag tycker faktiskt inte det är särskillt mycket jobb.

Jag köpte en bra dammsugare med filterskak för 5000kr och diamantkopp 500kr, Utsugningshuv till vinkelslip 300kr. slipandet tar några timmar, 18 m2.

Hyra blir nog billigare ifall det gäller ett rum.

Lägg klinkers är mitt råd, jag valde det billigaste 30x30 med bra halkskydd, dom här grå svarta för runt 100lapp m2, finns på bygghandeln.
 
I
H hellborg skrev:
Vi har inte slipat golvet. Ja det låter som väldigt mycket jobb. Finns det någon kemikalie man kan låta verka i något dygn eller två, istället för att slipa?
Vi hyrde en maskin som såg ut något i stil med detta :

HTC_420.jpg


D.v.s 3 diamant diskar som man kopplar till en industridammsugare. Kommer ihåg att vi fick tömma det där filtret hur många gånger som helst och om man inte kör dammsugaren så kan man inte se något alls framför sig så mycket det dammar. Riktig P3 mask och hörselkåpor är måste. Efter detta hyrde vi en handslip som också kopplades till dammsugaren för att komma åt områden som inte den stora kom åt. Det gick relativt snabbt att slipa golvet med denna utrustning men det är en del start och stop tid som försvinner.

Tror vårt golv var 28 kvm.

Jag hade undvikit kemikalier så långt det går. Skaderisken kan bli högre på de som utför jobbet och det är praktiskt taget omöjligt att städa bort kemikalier från ett betonggolv, kan det kanske påverka det man sen lägger ovanpå?
 
Sittställning
H hellborg skrev:
Men en sån här saltsyralösning då?
[länk]

Det kallas betningsmedel. Känner inte till begreppet betning.
Kör du saltsyra kommer allt metall i hela huset rosta, jag har provat använda det vid något tillfälle :surprised:

En betongslip med 3 diskar är inte roligt ifall du har fall på golvet.

Det finns inga genvägar, vill du ha bort färgen på att bra sätt så skulle jag slipat, hyr ordenligta prylar så gör du jobbet på mindre än en dag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.