vi vill bara bytta möblerna i badrummet som du ser badkaret sitter inte alls så bra. hade finnas en fin badkar som vi kunde ha i bredden hade funkat bättre, det är 120 cm bred. ett annat alternativ är att ha duschkabin men från vägen till underbrunnen är 105! om vi ta måtten från vägen men om vi tar från kanten blir ca 85-90 cm. eller bara en glas vägg! eller om du har en annan förslag???

en annan fråga är tvättställ är gammal och rör är synliga kan man byta mot en Tvättställsskåp istället tex såna från ikea?
 
  • 1781333_10203266348084141_105892931_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 1797151_10203266345164068_461942272_n.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förstår inte riktigt din svenska men jag ser inga problem med att sätta in en duschkabin och ett tvättställsskåp.

Om brunnen inte hamnar under kabinen så går det att dra röret utanför. Det blir kanske inte det snyggaste men man kan ju försöka dölja det med något.
 
Sätt en duschvägg istället då? den går ju att sätta så att brunnen hamnar innanför.
 
De utanpåliggande rören kan ställa till det för en tvättställskomod. De flesta går rätt långt ner och måste stå direkt mot väggen. Naturligtvis går det att göra urtag men inte helt lätt att få snyggt.
 
Det är bara du som kan veta vad som är fint för dig. Du får nog åka och titta på dem helt enkelt.
Dock är de ju de billigaste man kan hitta så lite "plastighet" får du nog räkna med.
 
Åk till affärerna och prova att ställa i er de duschkabinerna. När vi skulle köpa testade jag en på rusta där mitt huvud va 10cm högre än "takduschen", och jag är bara 183cm. De är också väldigt små och plastiga.
 
jag åkte till rusta och kollade på den bli faktiskt positiv överraskat kvaliteten var bra tycker jag.
www.rusta.se/duschkabin-deluxe-90-p95350041.aspx

jag tror inte att den andra från jula skulle vara så fast jag gillar modellen i fall om vi får plats i vår badrum.


om man köper den där från jula o montera kan man lämna tillbaka om den inte funkar?
 
Svårt att säga så här, men jag tror jag hade tvättat av allt med klinker / fog rent, ny toalett cirka 1000:- / ny kommod 2500-4000:- / duschvägg i glas 1500-3000:- / satt in en fläkt från Intellivent eller Pax cirka 1100-1500:- / nytt spegelskåp cirka 1000-2000:- / samt eventuellt nya blandare + duschset cirka 2000-5000:- ! Summa: 9100 -16500:-
 
Svårt att veta hur tätskikt är eftersom åldern är svår att bedöma. Men slutet av 80 till 90 tal? I vår förra lägenhet var badrummet renoverat då och där hade man anpassat tätskiktet till att det skulle finnas ett badkar, vi fick inte byta ut det och duscha direkt mot golvet. Men ni ser ut att ha plastmatta, men kolla uppviket mot vägg ordentligt om ni funderar på det. Isåfall hade jag valt att avdela och göra hela sista delen till dusch på 120x 90 cm.Men duschkabin är ju säkraste valet och då får du ju plats med handdukarna på väggen utanför och det är också platsbesparande.
IKEA har (ev hade, men så längesen var det inte) modeller av kommoder (med dörrar, inte med lådor) som är anpassade för synliga rör. Ni kan ju ändå inte ha en stor kommod eftersom toaletten står så nära.

Edit: det finns mindre badkar som skulle kunna passa på 120 cm, dock är storlekar som inte är standardstorlekar oftast dyrare så då får du räkna med att betala mer för badkaret.
 
Redigerat:
om vi betalar 16 500 då renoverar vi hela! men nu vi ska renovera den andra badrummet och har inte råd för både vi har nys köpt huset.
 
badrummet är från 1973 den ska ändå renoveras om några år så vill inte betala massor nu. men jag är bred att betala för en sånt badkar om den får plats här! SANY0181a.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
9000-16000:- är inte mycket för att fräscha upp ett badrum, är det bara badkar eller dusch så blir det nog billigare! Trodde du skulle fräscha upp helheten ;) ?!
 
Personligen hade jag låtit det vara som det är och renoverat allt från grunden när tid och ekonomi tillåter :)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.