Tänkte att ett fräsbord skulle göra överhandsfräsen mer användbar...

Så, Googlade runt lite på nätet och kikade även här. Kan bara konstatera att som vanligt är Googles sökfunktion överlägsen. Man får direkt bra träffar här på forat om man söker med Google, vilket iaf inte jag får med forats egen sökruta. :seenoevil:

Efter lite Googlande så tycktes DUABs fräsbord RT 015 hyfsat prisvärt för mina behov, vilka är tämligen begränsade. Kanske fräsa en profilerad kant på ngn bräda eller regel nu och då för gårdsbehov, huvudsakligen vid iordningställande av delar av ekonomibyggnaderna.
För så enkla behov går det att använda en överhandsfräs direkt utan bord, men jag tycker att det är bökigt med fastspänning och inmåttning. Ett fräsbord förefaller mkt enklare att hantera. Om det stämmer återstår att se. Det kändes iaf som en bra idé vid tillfället. :thinking: Dessutom kanske fräsbordet gör att jag hittar fler användningsområden eller möjligheter att använda fräsen.

Duab fräsbord RT015 med vit arbetsyta, grön fräsinsats och anhåll på svart stativ, visas på produktinformationssida.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produktinformation om DUAB universalfäsbord med mått och tekniska specifikationer.

Efter montering kunde jag konstatera att min lilla fräs är just liten. (Köpte en liten och smidig (nåja) fräs för att jag dels inte har mkt användning för en och dels för att få en som är så liten, lätt och smidig som möjlig när den väl behövs.) Bottenplattans fästskruvar låg innanför fästplattans hål, och därmed hade fräsen fått skruvas fast i den yttre fräsringen, vilket inte kändes lämpligt.
Därför tillverkades en ny fästplatta i 12 mm formplyfa (som jag hade några bitar av liggandes).
Då fräsen är liten och därmed har kort slaglängd så togs ett hål upp så att fräsens bottenplatta kom i nivå med fräsbordet, och slaglängden kan utnyttjas fullt ut.

Nyskapad fästplatta och monterad överhandsfräs på ett vitt fräsbord med anhåll och mätskala.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så var det då den lilla detaljen med slaglängd/fräsdjupsinställning. En fräslyft är ju det enda vettiga. Inhandlade en billig saxdomkraft på Jula och testade. Det förefaller kunna fungera riktigt hyfsat.

Fräsbord med monterad överhandsfräs, saxdomkraft och manöverströmbrytare i en verkstadsinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tillverkade ett bottenplan för domkraften av lite råspont som jag hade över. Hade först tänk ta en begagnad golvspånskiva, men då hade man behövt montera den underifrån (hängande) eller kapa den på mitten för att kunna få in den ovanpå plåtreglarna. Då passade råsponten bättre.

Fräsbord med monterad överhandsfräs, röd saxdomkraft, anhåll och separat strömbrytare på trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Råsponten/bottenskivan är ihopskruvad och fastsatt med tre längsgående bitar glespanel som klämmer fast skivan mot plåtreglarna.

Del av konstruktionen för ett hemmagjort fräsbord med träreglar och en svart metallstödstruktur, detalj av skruvfäste synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tyvärr ingick inte manöverströmbrytare med bordet utan fick köpas till separat. Även fästhål fick då göras. Enda fördelen med detta är väl att man själv kan välja var man vill ha sin strömbrytare.

Manöverdosa med röd stoppknapp och gul startknapp för fräsbord, svart botten och elkontakt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anhållet ser rejält ut. Hur det och allt annat fungerar i verkligheten återstår att se. Har ännu inte provkört något.

Ett nyinstallerat fräsbord med grå arbetsyta, mätband och ett svart anhåll, monterat över en röd saxdomkraft på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • En överhandsfräs monterad i ett fräsbord med anpassad fästplatta av formplyfa och träkilar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
F_man och 11 till
  • Laddar…
J
Ska bli intressant att höra hur det fungerar och håller.
 
Precis!
Det är det viktigaste - funktionen.
Hoppas att det ska fungera lika smidigt som kap/gersågen och bordssågen där man snabbt och enkelt gör sina inställningar och sedan bara kör. Det går iaf att byta frässtål uppifrån.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Har spanat in den här för kommande projekt!
Så bevakar tråden så får du uppdatera hur det går :)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Tänkte att ett fräsbord skulle göra överhandsfräsen mer användbar...

Så, Googlade runt lite på nätet och kikade även här. Kan bara konstatera att som vanligt är Googles sökfunktion överlägsen. Man får direkt bra träffar här på forat om man söker med Google, vilket iaf inte jag får med forats egen sökruta. :seenoevil:

Efter lite Googlande så tycktes DUABs fräsbord RT 015 hyfsat prisvärt för mina behov, vilka är tämligen begränsade. Kanske fräsa en profilerad kant på ngn bräda eller regel nu och då för gårdsbehov, huvudsakligen vid iordningställande av delar av ekonomibyggnaderna.
För så enkla behov går det att använda en överhandsfräs direkt utan bord, men jag tycker att det är bökigt med fastspänning och inmåttning. Ett fräsbord förefaller mkt enklare att hantera. Om det stämmer återstår att se. Det kändes iaf som en bra idé vid tillfället. :thinking: Dessutom kanske fräsbordet gör att jag hittar fler användningsområden eller möjligheter att använda fräsen.

[bild] [bild]

Efter montering kunde jag konstatera att min lilla fräs är just liten. (Köpte en liten och smidig (nåja) fräs för att jag dels inte har mkt användning för en och dels för att få en som är så liten, lätt och smidig som möjlig när den väl behövs.) Bottenplattans fästskruvar låg innanför fästplattans hål, och därmed hade fräsen fått skruvas fast i den yttre fräsringen, vilket inte kändes lämpligt.
Därför tillverkades en ny fästplatta i 12 mm formplyfa (som jag hade några bitar av liggandes).
Då fräsen är liten och därmed har kort slaglängd så togs ett hål upp så att fräsens bottenplatta kom i nivå med fräsbordet, och slaglängden kan utnyttjas fullt ut.

[bild]

Så var det då den lilla detaljen med slaglängd/fräsdjupsinställning. En fräslyft är ju det enda vettiga. Inhandlade en billig saxdomkraft på Jula och testade. Det förefaller kunna fungera riktigt hyfsat.

[bild]

Tillverkade ett bottenplan för domkraften av lite råspont som jag hade över. Hade först tänk ta en begagnad golvspånskiva, men då hade man behövt montera den underifrån (hängande) eller kapa den på mitten för att kunna få in den ovanpå plåtreglarna. Då passade råsponten bättre.

[bild]

Råsponten/bottenskivan är ihopskruvad och fastsatt med tre längsgående bitar glespanel som klämmer fast skivan mot plåtreglarna.

[bild]

Tyvärr ingick inte manöverströmbrytare med bordet utan fick köpas till separat. Även fästhål fick då göras. Enda fördelen med detta är väl att man själv kan välja var man vill ha sin strömbrytare.

[bild]

Anhållet ser rejält ut. Hur det och allt annat fungerar i verkligheten återstår att se. Har ännu inte provkört något.

[bild]
Hej @Oldboy!

Kul projekt:)
Jag har en fråga angående din strömbrytare som du köpte från Duab, är det en nollspänningsbrytare, typ en NVR Switch? Är själv intresserad av att köpa samma strömbrytare till mitt fräsbord men kan ej utläsa från beskrivningen på Duabs hemsida vad det är för typ av strömbrytare.

Tack på förhand!
 
Köpte precis samma fräsbord begagnat på blocket så kul att hitta din tråd! Kommer kopierar din lyftanordning rakt av :geek: Måste bara hitta en lämplig fräs först.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
A andy999 skrev:
Jag har en fråga angående din strömbrytare som du köpte från Duab, är det en nollspänningsbrytare, typ en NVR Switch?
Hm, :thinking: kan det vara en nollspänningsutlösare när den ansluts med vanlig stickpropp till vägguttag?
Med stickpropp växlar ju nolla och fas beroende på hur man vänder kontakten när man pluggar i den. För fast installerad utrustning är det en annan sak.
 
  • Gilla
Jakobk
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Hm, :thinking: kan det vara en nollspänningsutlösare när den ansluts med vanlig stickpropp till vägguttag?
Med stickpropp växlar ju nolla och fas beroende på hur man vänder kontakten när man pluggar i den. För fast installerad utrustning är det en annan sak.
Spelar ingen roll hur du vänder kontakten.
Enklaste sättet att prova är att starta maskinen, dra ur kontakten och stoppa in den igen. Startar maskinen utan att du behöver trycka på knappen så har du ingen nollspänningsutlösning ;)
 
  • Gilla
Kivimäki och 1 till
  • Laddar…
Nu har jag testat strömbrytaren, och kan konstatera att det är en nollspänningsutlösare.

(Anslöt dammsugaren och drog igång den, drog ur kontakten till fräsbordet och satte sedan tillbaka den utan att dammsugaren startade igen.)
 
  • Gilla
Kivimäki och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Nu har jag testat strömbrytaren, och kan konstatera att det är en nollspänningsutlösare.

(Anslöt dammsugaren och drog igång den, drog ur kontakten till fräsbordet och satte sedan tillbaka den utan att dammsugaren startade igen.)
Tack för hjälpen!
Nu blir det till att beställa en sådan strömbrytare från Duab:)
 
Oldboy Oldboy skrev:
Nu har jag testat strömbrytaren, och kan konstatera att det är en nollspänningsutlösare.

(Anslöt dammsugaren och drog igång den, drog ur kontakten till fräsbordet och satte sedan tillbaka den utan att dammsugaren startade igen.)
Ursäkta om jag slår in öppna dörrar med en dum fråga men startar dammsugaren om du sätter i kontakten i ett vanligt uttag då? Jag skulle kunna tänka mig att det kan vara nollspänningsbrytare i dammsugaren också :thinking:
 
Jodå, det vet jag sedan tidigare. Dammsugning är ju tyvärr ett ofta förekommande arbetsmoment... När sladden tar slut så åker den ur vägguttagen ibland, och dammsugaren startar så fort man pluggar in kontakten i ett nytt uttag. Så, ingen nollspänningsutlösare i vår dammsugare.
 
Har också köpt detta bord (2019...) och nu äntligen har det legat till sig och kan monteras och tas i bruk. Två frågor, ursäkta en yngling som aldrig använt såna här finesser:

1. Varför ska de självhäftande måttbanden sitta uppe på ryggen av stöden? Vore det inte mer logiskt att klistra dem på bordet vinkelrätt mot stödet, då är det ju enkelt att ställa in stödet på millimetern rakt.

2. Vilken funktion har den längsgående skenan på bordet, det följde inte med något stöd eller annat som kan monteras där.
 
En tredje fråga, den metallsprint som kalls guide pin i manualen, vilken funktion har den? Den verkar passa i två olika hål på den svarta plastmattan.
 
P Processengine skrev:
En tredje fråga, den metallsprint som kalls guide pin i manualen, vilken funktion har den? Den verkar passa i två olika hål på den svarta plastmattan.
Den ska du nog använda för att stödja ämnet mot, vid "frifräsning"

Hittade denna filmen, men jag har inte hunnit kolla den mer än den använder guide pin som jag avser

 
  • Gilla
Processengine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.