Vi har en gräsmatta/äng vid sommarhuset., men nu har vildsvinen varit där och bökat upp av och till i några år. Tänktee mig hyra en rejäl jordfräs och fräsa upp och så om.

Bryr mig inte så mycket om resultatet, bara det på håll ser ut som gräsmatta, och inte är så ojämnt att gå på.

Hur många timmar tar det, jag skulle tippa att det är 5-600 m2 som skall fräsas, med högt gräs. Går inte att klippa, det är för ojämnt nu.

Förslagpå utrustning? Tid på året?
 
Jag körde med fyrhjuling och gräsharv när jag omvandlade en risig äng till gräsmatta. Funkade kanon. Gräsharven river inte upp alla gamla rötter heller, så gräset tar sig fort.

Så här ser dom ut:
https://www.afsa.nu/product/grasharv-182-x-198-meter

Jag började med att köra ut några bilsläp med kompostjord, dels som punktinsatser i några större hål, och dels lite på måfå så harven hade något att arbeta med. Just den biten verkar ju svinen ha löst åt dig. Sedan körde jag runt några timmar med fyrhjulingen och harven kors och tvärs över gräsmattan. Lite då och då fick jag stanna och rensa den från allt gräs och rötter som den samlar upp. Sedan kastade jag ut vanliga gräsmattegräsfrön. Efter det var det bara att vattna och vänta. Naturligtvis tog sig resterna av ängsgräset och allsköns ogräs först. Men så fort jag började klippa så tog gräsmattegräset över.

Varför behöll jag inte ängen då? Jo, jag den gränsar till mitt trädgårdsland och fungerade dels som plantskola åt kirskål och allsköns andra ogräs som sedan letade sig upp i landet och dels som barnkammare åt mördarsniglarna. Med en "skyddszon" på 10m robotklipparklippt gräsmatta runt trädgårdslandet så slipper jag både kirskålen och sniglarna.
 
Det lönar sig näppe att fixa gräsmattan så länge du har vildsvin i området. De gillar ju din matta eftersom de återkommit.

Elstängsel är nödvändigt om du inte ska behöva göra om jobbet.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.