En polare har beställt en skylt av mig, fräst i en träskiva.
Det är både text och symboler.
Jag har aldrig gjort detta förut och undrar om nån har lite tips och knep att tänka på?
 
Jo, jag såg den där....hä.
Men det ska synas att det är "handgjort", och jag har ingen mall att utgå från för en pantograf.
 
Storlek på bokstäverna?
Om liten skrivstil, rita med blyerts och kör med rasp på dremmel... Men öva först en del, lätt att man tappar fokus en bråkdel och då far raspen iväg... Men om stora bokstäver... Gör ngn firm av mall... Jag är i alla fall inte så säker på handen att jag skulle frifräsa sådana detaljer... Men det är jag det :)
 
Väldigt stora bokstäver.
Blommor och sånt.
Det blir till att öva som fasen...
 
OK, om du skall använda en handöverfräs, se till att ha bra belysning och mycket bra spån/damm-borttagning, så att du hela tiden tydligt ser var du fräser och var du skall ta vägen... Tänk oxå på att fräsen beter sig olika om du fräser med resp mot rotationsriktningen, lätt att glömma när man fräser friform mitt i ett arbetsstycke. Prova olika stora bottenplattor. Kan vara skönt att ha en platta med ordentliga handtag/knoppar och styra där istället för att hålla uppe på fräsen alt kring motorn, beroende på storlek/typ av fräs...
 
OK.
Måste börja med att beställa ett frässtål.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.