Hej!
Skall ge mig på att tillverka konsoler till några fönsterbänkar. Fått lite inspiration från dessa: Träkonsol med kurvade spår och naturligt trä-mönster, inspirationsobjekt för tillverkning av fönsterbänksstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men nu till fråga hur åstadkommer man spåren på den kurverade ytan? Nån som har ett fiffigt förslag på en jigg till handöverfräsen? Något annat verktyg som gör det lättare? Tanken är att jag skall göra nio stycken så lite möda kan det vara värt att hitta en bra metod.
 
Ser inte riktigt hur spåren ser ut men lämpligt profilstål med kullager skulle jag köra, på fräsbordet. Fräs ett spår, flippa biten, kör nästa spår. Mittspåret för köras med annan höjd på stålet. Metoden kan med fördel kombineras med lite hjälpbitar fasttvingade på fräsbordet som sätter start o stop för spåren. Antagligen blir det enklare med start o stopbitar om de tre spåren körs på olika höjd, inget flippande av biten isåfall alltså.

https://www.wealdentool.com/acatalog/Radius_Groover_76.html
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
Tack! Ja det är nog det smidigaste, och då får jag ju också en perfekt ursäkt att tillverka det där fräsbordet som har stått på att göra listan ett tag. Skall bara hitta det perfekta frässtålet också.
 
F Fredrik99 skrev:
Tack! Ja det är nog det smidigaste, och då får jag ju också en perfekt ursäkt att tillverka det där fräsbordet som har stått på att göra listan ett tag. Skall bara hitta det perfekta frässtålet också.
Det går att fräsa ovanifrån också, du får sätta klossar av likvärdig tjocklek både framför o bakom o åt sidan för att inte riskera att tippa av biten du fräser. Bitarna kan sättas med dubbelhäftande tejp då du antagligen inte får plats med tvingar. Stoppklossar på samma sätt som på fräsbordet. Du kan rita på bordet var du ska tejpa biten du fräser så du inte behöver flytta stoppklossarna när du kör nästa detalj.

Men...bygg ett fräsbord, det underlättar betydligt i detta fallet o även vid många andra fräsuppgifter:)
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
Ja det är nog smidigare och säkrare med ett fräsbord, och som sagt det stod redan på att göra listan. Bordsskiva och t-spår är redan inhandlade.

Hade lite funderingar på hur man skulle kunna fräst vertikalt men blir nog problematiskt om inte annat på den konkava delen av kurvan. Så fräsbord nästa…
 
Jag gjorde detta nyligen, och använde långhålsborrmaskinen. Det fungerar med handöverfräs om du monterar den med spindeln horisontellt över bordet. En hålkälsfräs r4 eller liknande är lämpligt. Jag satte fast en skaft fräs med styrkullager uppochner under hålkälsfräsen som bestämmer fräsdjupet och hjälper dig att styra konsolen under fräsningen. Rita en linje där du vill avsluta fräsningen och använd ett fast mothåll för att börja fräsningen. Lägg konsolen mot det fasta anhållet och vrid den in i hålkälsfräsen så att djupet regleras av styrkullagret. Mata konsolen förbi fräsen och försök vrida den så att du hela tiden håller 90°mot verktyget. Långhålsborrmaskin i arbete med träkonsol fastsatt vid ett anhåll och markerad fräslinje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Monteringsprocess av en konsol med en hålkälsfräs och styrkullager på en långhålsborrmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Elegant! Snygg lösning, med rätt enkla medel. Fördelen med denna typ av lösning är att jag slipper köpa nytt frässtål för vanliga hålkärlsfräsar har jag i lite olika dimensioner. Nackdelen är väll isf att jag inte längre har någon anledning att köpa det där fina nya CMT frässtålet jag nu siktat in mig på …
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.