Hej

Vi har ett spritputsat hus som är byggt 41. Fasaden består av spritputs av kalkbruk. Där är en del bom och ena sidan har vid nåt tillfälle släppt och blivit slätputsat (misstänker cementputs med tanke på tidigare ägares små äventyr med fastlimmade putsbitar osv). Jag satte in nya dörrar nyligen och ville ha en fris (eller vad det heter runt dörren i puts) och för att få kalkbruket att nypa så tog jag diamantslipskiva på vinkelslipen och fräste ner till grundputsen. Då det var första kontakten med kalkputs och i senaste laget i höstas blev det bom på ett ställe men annars verkar det funkat bra. kan detta göras på hela fasaden så man inte behöver knacka ner allt. Kan tänka mig att dagens murare inte gillar att putsa ett helt hus med kalkputs. Vill helst inte blanda in cementbruk. Om det är möjligt kan man ju fräsa ytan själv och sen anlita murare till det svåra.

--

robert
 
M
Undrar du om det går att fräsa ner all spritputs och slätputsa med kalkbruk på stockningsbruket där under? Isåfall ja, det går väl. Hydrauliskt kalkbruk skulle jag antagligen kört för att få det lite mer robust.

Annars kan man ju knacka ner allt som är dåligt och laga upp med spritputs som ytskikt, en skicklig murare kan få det snyggt om man målar hela fasaden i ett svep sedan.
 
Jepp. Exakt så jag menade. Jag tycker det är snyggare med slätputs och det är mer lättskött.

Tack för svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.