Hej
Jag planerar att installera ett golvvärmesystem i samband med en renovering av ett hus byggt 1975. Jag har tänkt att fräsa in värmerören i mellanbjälklaget som är 22 cm och av betong (isolering sker underifrån) Nu undrar jag hur djupt jag kan fräsa ner rören. Kan jag fräsa ner dom helt eller bara delvis? Vad skall jag använda för material när jag fyller igen spåren? Jag vet att det finns minsta höjd från rörens överkant till golvnivå men är osäker på hur djup jag kan fräsa ner rören.
Hälsningar
Johan Lundberg
???
 
Tack för snabba svar :D
Isolering och fukt är inget problem då det rör sig om ett mellanbjälklag, måste dock se till att inte för mycket värme går ner till nedervåningen. Jag har fått en ordentlig ritning och spec från leverantören men var osäker på hur jag skulle göra med spårfräsningen, låter ju som om det skall gå bra. Fräsning till lämpligt djup och flytspackling verkar vara en vedertagen lösning.
 
Patric skrev:
Jag hyrde en fräs från en byggfirma dock måste man fräsa rundningarna för hand med vinkelslip.
Kan man inte köra rundningarna med en överhandsfräs?
 
Det går utmärkt att fräsa två parallella spår med vanlig diamantkap och hugga med mejsel (helst tryckluft)
Stå bara inte upp då du fräser ;D



 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.