Hej!

Skall påbörja ett projekt nu i mellandagarna där jag skall fräsa in VP rör / Flexslang i väggarna i ett sovrum.

Jag skall försöka förbereda så mycket jag kan innan elektrikern (en vän) kommer.

Planen är att sätta ett nytt uttag vid golvet rakt under bef brytare, och sedan fräsa mig vidare bort till ett befintligt infällt uttag. Ett till nytt uttag kommer hamna någonstans längs vägen.


I dagsläget går det en utanpåliggande kabel ifrån en kopplingsdosa vid taket ner till golvlisten och därifrån vidare bort till det infällda uttaget.

Det skumma är att denna kabel även har styrtråden för taklampan.
I det befintliga uttaget finns bara ett rör och detta går alltså till just taklampan.


Med andra ord:

Kopplingsdosa --> utanpåliggande kabel till ett infällt uttag ----> rör i väggen till taklampa.

Skumt tycker jag ( ? )


I kopplingsdosan vid taket finns ett tomt rör.
Kan det vara så att detta gått till taklampan och sedan vidare till det infällda uttaget?
När man drog om elen (anläggningen är uppgraderad med autsäkringar och JFBR, och troligen var det ojordat orginal) kanske det var stopp i ett rör och man valde då att lägga utanpåliggande?




Hur som helst, har inga problem att fräsa in nya rör.
Har gjort detta förr, men då satt det moderna plastdosor där jag kunde komplettera med studsar för att gå vidare med rör.


De dosor som sitter idag är gamla plåtdosor med någon form av svart isoleringpapp på insidan.
Den som sitter bakom uttaget ligger i liv med putsen men de bakom brytare och doslock ligger djupare.
Ca 2,5 cm puts innan dosan.


Helst av allt skulle jag vilja landa här med mitt rör, men jag antar att det måste dras in i dosan?
Får man dra in ett nytt rör i en bef plåtdosa, eller måste dosan bytas ut?

Den utanpåliggande kabeln går in i plåtdosan bakom eluttaget.
Där har man bara skurit ut en slits i plåten och lagt kabeln.

Jag gissar att detta inte är ok ( ? )






MVH Niklas



En vit vägg med utanpåliggande kabel upp till en kopplingsdosa vid taket och ett strömbrytare på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på en vit vägg i ett hem med befintlig ljusbrytare, plan för installation av VP rör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En utanpåliggande vit flexslang som leder från ett dubbelt vägguttag på en vitmålad vägg ner till en golvlist.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Byt även dosorna för den nya slangen går inte in i dom g:a dosorna. Men var observant för det ser hempulat ut och då vet man inte riktigt hur dom tänkt. OCH ska du ha dit en elektriker så är det bäst att prata med honom innan du sätter igång så att han inte slår bakut när han kommer och vägrar "fortsätta".
Och som upplysning även inbilning och rördragning är behörighetskrävande.
 
I mina plåtdosor från 1936 passade moderna 16 mm rör och slangar. Någonstans måste man ju koppla ihop nytt och gammalt.
 
Jag har bytt plåtdosorna till Rutabs rotdosor. Fick borra hål för stålröret och sticka in det en bit i dosan. Känns inte hundra, men vetetusan hur man ska få till en bättre installation.
Var noga, för änden på stålröret kan vara rejält vass. Se till att fila den ordentligt, jag bröt av en fil man ska ha för att vässa motorsågskedjor, den var i rätt storlek
 
När man ska "fortsätta" på en g:a anläggning med nya rördimensioner kan man med fördel använda en övergångsmuff som är speciellt framtage för att passa både den g:a och den nya rördimensionen.
Och som sagt ska du ändå bila så byt även dosorna, det tar inte många minuter.
 
elmont skrev:
När man ska "fortsätta" på en g:a anläggning med nya rördimensioner kan man med fördel använda en övergångsmuff som är speciellt framtage för att passa både den g:a och den nya rördimensionen.
Och som sagt ska du ändå bila så byt även dosorna, det tar inte många minuter.
Ja visst fasen. Nu minns jag. Jag försökte hitta en lämplig övergångsmuff när jag höll på, men den hade utgått ur alla sortiment. Så det finns inte allt för många alternativ nuförtiden.

Och för att förtydliga det jag skrev i mitt förra inlägg, jag skriver uppenbarligen som en kratta ibland: Jag använde alltså en avbruten del av en motorsågsfil för att jämna till kanterna på röret. Diametern var lagom på filen, och kapad till rätt längd gick den manövrera även i det gamla hålet från dosan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.