Står inför en del elinstallationer i köket i fritidshuset. Det ska dras rör och installeras nya dosor och strömbrytare. En elektriker ska koppla elen men för att spara en del kronor tänkte jag själv fräsa spår för rören men vad behöver jag för maskin? Klarar en överhandsfräs jobbet? Materialet i väggen är spånskiva som efter eldragningen ska kläs med panel.
 
Cirkelsåg!
Men vad har du under spånskivan? Är det så lämpligt att bara fräsa rakt igenom?
Tror bara man brukar göra så när underlaget är massivt, timmer eller lättbetong tex.
 
Elektrisk motorsåg
 
sverre skrev:
Elektrisk motorsåg
Jäpp!
 
Jopp. Fixar spåren snabbt, dock inte diskret.

Cirkelsågen kan vara ett alternativ, naturligtvis får man köra två spår men fördelen är att man på många cirklar har ett bra djupstopp
 
Ok, tack för svaren! Har ju ingen elektrisk kedjesåg, kanske får öppna fönstren och köra bensinsågen :cool:. Såg ju att Martin Timell gjorde det i något program. Nä det lutar åt cirkelsågen.
 
Myckling skrev:
Har ju ingen elektrisk kedjesåg, kanske får öppna fönstren och köra bensinsågen

Jag har testat med motorsågen och kan inte rekomendera det, efter en liten stund så var luften i rummet ersatt av tvåtakts avgaserna och rummet luktade illa flera veckor efteråt :surprised:

(Ifall nån får för sig att testa [smiley=engel017.gif] )
 
jakim skrev:
[quote author=Myckling link=1147094146/0#5 date=1147248833] Har ju ingen elektrisk kedjesåg, kanske får öppna fönstren och köra bensinsågen

Jag har testat med motorsågen och kan inte rekomendera det, efter en liten stund så var luften i rummet ersatt av tvåtakts avgaserna och rummet luktade illa flera veckor efteråt :surprised:

(Ifall nån får för sig att testa [smiley=engel017.gif] )[/quote]

Skönt när någon annan gör misstagen så slipper man själv :)
I och för sig gillar jag tvåtakts-doften men det kanske blir för mycket av det goda. :) :)
 
Med cirkelsågen kommer du inte åt den sista decimetern mot taket/golvet/väggen.
En elsåg finns väl på Classe till en human penning. Du kommer att märka att du kan använda elsågen till mycket, även att fixa hålen för dosorna.
 
Det finns även en "motorsågskedja" som man kan montera på en vinkelslip. Det kanske skulle vara nått? Dom lär ska vara mycket effektiva.
 
Finns även klingor till vinkelslipen som gör att du kan använda den direkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.