Hallå!

Börjar närma mig slutet på en ”krävande” renovering :)

Har nu upptäckt att vi behöver flytta några väggmonterade socklar och behöver således förlänga elrören. Elektrikern har bett mig öppna upp nya kanaler.

Förra gången vi gjorde detta så dammade det nåt så in i h-e. Vill undvika det denna gång då nästan allt är på plats och det skulle förstöra mycket.

Finns det någon alternativ teknik för att få upp spåren alternativt metod för att fräsa dammfritt?

Tips välkomnas.

Tack
 
S
Stor dammsugare kopplad till fräsen eller rondellen , men kommer nog att damma bra i.a.f
ett otyg med tegeldamm . sätter sig överallt och är i princip omöjligt att få bort
Kan du plasta in ett litet rum i rummet så klarar du dig kanske
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
tommib
Om du inte kan plasta in och ha en fet dammsugare (vilket ändå inte är en garanti) så är ett alternativ att handbila. Det dammar mindre men det är inte särskilt roligt....

Tegeldamm suger. Tyvärr är det inte så mycket man kan göra åt det.
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
Hur lång sträcka är det?

Tänk blästerskåp....
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
T
Ska det vara synligt? Har kört med slagborrmaskin för detta. Kanske inte lika snyggt, men dammar mindre än fräs. Man vinklar bara borren sen kör lite försigtigt. Är det längre sträcka kanske det dock är lite bökigt...
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
Byurn Byurn skrev:
Hur lång sträcka är det?

Tänk blästerskåp....
Ca 40cm på fyra ställen
 
T TechChad skrev:
Ska det vara synligt? Har kört med slagborrmaskin för detta. Kanske inte lika snyggt, men dammar mindre än fräs. Man vinklar bara borren sen kör lite försigtigt. Är det längre sträcka kanske det dock är lite bökigt...

Ja det kommer vara synligt men jag avser fixa till såret med gips eller bruk följt av spackel och målning
 
R Robert N skrev:
Ca 40cm på fyra ställen
Då kanske det fungerar att jobba i en låda av plast, lite som ett mobilt blästerskåp.
 
richardtenggren
Då det är så lite som ska spåras kanske du kan köra på lämpligt blad i en Fein?
Jag spårade väldigt mycket i vår tidigare lägenhet, vilket var jävligt dammigt, insåg senare att jag glömt ett spår, köpte något blad till Fein:n och löste det relativt dammfrit :)
 
  • Gilla
Robert N
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Då det är så lite som ska spåras kanske du kan köra på lämpligt blad i en Fein?
Jag spårade väldigt mycket i vår tidigare lägenhet, vilket var jävligt dammigt, insåg senare att jag glömt ett spår, köpte något blad till Fein:n och löste det relativt dammfrit :)

Det låter ju som en fiffig ide. Kanske man kan kombinera med att köra "låda". Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.