Hej !

Vet inte om jag placerat detta ämnde rätt, nån moderator får väl isåfall flytta tråden...

Håller nu på att tapetsera om lite i vardagsrummet och tanken slog mig så om man skulle fräsa upp gipsskivorna för att lägg lite in nätverkskablar, antennkablar, högtalar kablar osv, alltså ingen ström.

Jag skulle nästan behöva göra detta i hela rummet, då det är kablar som går lite överallt, så min fråga är om man kan fräsa ett spår ganska långt ner på gipsskivorna runt hela rummet, stoppa in slang eller vp-rör, spackla igen och sedan bara tapetsera.

Skivorna är ju fästa i rglar som går lodrätt och jag skall ju fräsa vågrätt, så det borde väl inte vara några problem?
 
Finns det plats bakom sockel? I sådant fall skulle jag ta bort golvlisten och kapa av en bit av skivorna i nederkant för att där på lämpligt standardiserat sätt dra din kapel. Tex genom att förlägga VP rör eller slang.
Då kan man enkelt ta upp hål i väggen för ROT dosa och gå ned med röret i väggen bakom listen.
 
Hur menar du med "plats bakom socken" ? Socken sitter ju direkt mot väggen.
Så min tanke är ju att fräsa ett spår, någonstanns, och sedan lägga en slang eller vp rör och sedan dra kabeln där.
Men jag är inte riktigt med på vad du menar med "plats"
 
Vad jag tänker är att om du har en golvsockel som är 56mm kan du ju enkelt fräsa/kapa ut 20mm närmast golvet i gipsskivor där du förlägger VP rör. Då slipper du extra spacklingsarbeten på väggen. Bara att dra fast sockeln igen...
 
ahhh, du tänkte så... :) den tanken slog mig också, så det kommer nog att bli så...
Men det är inga problem med "hålbarheten för gipsskivorna antar jag ?
 
  • Gilla
Didji
  • Laddar…
Måste du FRÄSA av skivorna, räcker det inte med lite hål här och där för att peta in VP-slang.
Fräser man av skivorna så blir det så mycket att lappa sedan.

Protte
 
Plus att gipsskivorna tappar i styrka. Det blir ju som om man monterar två skivor med ett avstånd emellan som är lika stort som ditt spår. Detta spår skall sedan spacklas över. Det kommer gå åt mycket spackel som sedan spricker väldigt lätt eftersom skivorna och spacklet saknar stöttning (finns bara vid reglarna).

Gör som föreslagits ovan, demontera golvlisten och göm kablarna bakom listen och helst då i VP-rör för framtida ändring/komplettering/reparation......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.