Går det attt fräsa i gipsväggar?
Det är dubbelgips som jag skulle vilja dra lite högtalarkabel i, kan tyvärr inte dra inuti väggen då den är avskiljande mellan radhus. Vet att det dammar otroligt vid fräsning men det gör inte så mycket eftersom det ändå pågår renovering.

Frågan är alltså om det är möjligt att fräsa spår i gips och sen spackla över så att det blir snyggt, gör det något om man skulle fräsa igenom ena gipskivan helt?
 
Har aldrig provat men det kan väl inte vara så svårt förutom dammet då...:)

Fräser du igenom så måste du ju givetvis skruva fast kanterna så inte skivan glappar.
Men ett par högtalarkablar kan väl inte behöva så djupa spår?

Hederlig spackel över kablarna borde räcka sen.
 
Fräsen lär ju havera inom kort p.g.a. allt gipsdamm. Mattkniv och stämjärn känns både snabbare och mindre stökigt. Spacklet döljer ju alla spår ändå.
 
Jag har fräst en hel del i gips framföralt kanter på gips skiver, det är som att skära i smör med en varm kniv, och du kan använda den appsolut billigaste fräsen du kan hittasedan kan du nästan springa fram med den för det skär så lätt.
 
Något tips på en billig bra fräs...
 
Tja...Rusta , Öb eller Classe i Sjön har säkert någon för ett par hundringar.
Köp en sån, kör skiten ur den, eller in i den med tanke på dammet, och gå sen dit igen och lämna tillbaka den havererade maskinen.
 
jag sågade med japansågen, funkade strålande, raka fina snitt när jag var tvungen att dra ny kebel till elementet....ok jag sågade gipset och elkillen installerade elen....
 
Jag har kört med cirkelsåg och dammsugare. Fungerade fint.
Du kan ju ställa djupet så att det bara sågar till hälften av skivan el enl dina önskemål.

Mats
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.