Börjar bli dags att ta fram handöverfräsen o fräsa ner lite golvvärmeslang på över våningen.
Är det nån som har gjort det o har lite tips. slangen är 17mm o jag vill att slangen o plåtarna nyper fast ordentligt så vilken dimension kör jag med? Räcker en 18´mm fräs??
 
Du ska väl ha plats för plåt också?
 
Jag är också inne på att fräsa ner i befintligt spångolv..
Men jag är lite orolig för hållfastheten.
Jag har c/c 600 på golvåsar, så jag tänkte först lägga golvgips och sedan skära spår med cirkelsågen för att sedan fräsa dom sista 4-5 mm i spånskivan.
Tänkte köra LK:s slang som är 16mm.

Och plåten är väll bara 0,5mm tror jag, så en par mm över med fräsen borde räcka.

Nån som har gjort detta och har erfarenheter att dela med sig vore fint.
 
Jag fräste mina egna vändskivor i vanliga Wirsbo golvspårspånskiva med Wirsbos egna fräshuvud och en stor handöverfräs från Clas i sjön, det funkade finfint! Mycket enkelt.
 
Finnwoodman: Vilken dimension var fräshuvudet, o vilken domension var slangen? Vill Att slangen o plåtarna verkligen låser fast ordentligt då jag vill lägga parkett direkt ovanpå.
 
Hej!
För att svara dig exakt var jag precis ner i källaren och mätte fräshuvudet. Den mäter 20mm och jag använde 17mm slang. Jag använde dock Wirsbos färdiga spårskivor med dess plåtar för 17mm-system, på rakorna passade slangen med plåtar mycket tight. Där blir det inga problem för dig. Dock när du säger det så låg slangarna hyfsat glapp i vändningarna eftersom spåret där är 3mm bredare än slangen och i vändningarna används ju ingen plåt. Jag upptäckte att det gäller att skruva slangen åt rätt håll så att den trycks nedåt i vändningarna och inte uppåt. Jämför med att linda ihop en skarvsladd på ett slarvigt sätt, när den liksom vrider sig åt fel håll så förstår du nog vad jag menar.
Hör gärna av dig mer om det är något!
 
Förstår vad du menar, tror att jag åker till biltema imorrn o inhandlar en 18mm fräs o en 20mm fräs sen e det val bara o prova sig fram! Fräsigt va? =) (förlåt min dåliga humor)
 
Låter klokt att inhandla lite olika fräsverktyg och testa, och då menar jag inte näsdukar ;)
 
Någon som hittat ett fräshuvud som är 20 eller helst 22 ??

Det närmaste jag hittat är biltema 19 mm eller wirsbo/upnors 20 mm..

20 mm fräshuvud lär inte räcka för mig som hade tänkt köra 20mm slang.. :(

Blir alternativet att gå ner i mindre slang tro ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.