Jag ska fräsa en liten fyrkant på cirka 4 mm djup för att montera nedanstående beslag. För att göra detta tänkte jag använda min handöverfräs (även om det vore enklare med ett stämjärn). Men frågan är: hur sjutton gör jag för att åstadkomma en exakt fyrkant? Jag vill ju inte ha några runda hörn!
 
  • 1378.jpg
Hugg ur hörnen med stämjärn. Finns även en speciell typ av borrmaskin som borrar och stansar samtidigt och skapar fyrkantiga hål. Fast det är ju inget man investerar i för ett par hål bara..
 
Tack för svar, men borde man inte på ngt sätt kunna bygga en jigg? Jag vill ju gärna använda min fräs...:)
 
Jag menar att du fräser ur dina hål, och sedan fixar hörnen med stämjärnet. Du kan ju inte fräsa hörnen till skarpa 90-gradare..
 
jon_h skrev:
Jag menar att du fräser ur dina hål, och sedan fixar hörnen med stämjärnet. Du kan ju inte fräsa hörnen till skarpa 90-gradare..
Jag förstår. Jag kommer inte undan stämjärnet...
 
Nej, jag tror inte det. Om du inte har en Multimaster eller Supercut, förstås. :)
 
Inte ett fyrkantigt frässtål? ;)

Mvh Putte
 
tiggre skrev:
perfekta 90graders vinklar... :)

Trend Corner Chisel, TRECCHISEL at D&M Tools
Jag visste att det fanns ngt. Om man kan åka till månen borde man ju kunna fräsa fyrkantigt:)
 
Om någonting är fyrkantigt eller inte är bara en definitionsfråga. I det här fallet handlar det om hur liten radien i hörnen ska vara för att vi ska uppfatta den som ett hörn och inte en radie. Du kan ju alltid fräsa med ett stål med mycket liten radie och få fram ett hål som kan anses som fyrkantigt. Även den där grejen i Tiggres länk har en radie i hörnet, om än mycket liten.
 
andersmc skrev:
Även den där grejen i Tiggres länk har en radie i hörnet, om än mycket liten.
tja, har ju en själv...

det är alltså ett stämjärn med perfekt 90graders vinkel, inte ett frässtål... men man kör med fräsen sen placerar man den i hörnet och tjoff med en hammare så har du en perfekt 90graders vinkel...
 
Jo, jag förstod att det var någon slags stans. Men lägger du den under en lupp så ser du att även det hörnet har en radie. Kanske 0,1mm eller så, men en radie är det. Det finns ingenting som är "exakt 90°".
 
Det finns inget som är exakt 1 m heller.
Det avviker alltid lite ;).
Går lite till ytterligheterna ibland ;).

Mvh Putte
 
Beslagen som avsågs att försänkas ser inte heller ut att kräva någon extrem 90°-precision. 90°-stämjärnet verkar vara en bra grej, men det går nog att få till ett hyggligt resultat även med ett "vanligt" stämjärn.
 
andersmc skrev:
Kanske 0,1mm eller så, men en radie är det. Det finns ingenting som är "exakt 90°".
Tänkte faktiskt lägga till nåt liknande ;)

det som är bra med det jämfört med ett stämjärn är att man minskar sprickbildning som kan ske (att det spricker vidare från där stämjärnet slutar...

kör själv med stämjärn mest... men den lillerackarn är inte dum att ha liggandes....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.