Hej,

jag har ett gammalt trägolv som det har varit flyspackel ovanpå och klinkers så trägolvet är inget vidare och jag hade inte tänkt att behålla det, nu ska jag göra om det och hade tänkt lägga in vattenburen golvvärme . Vilket sätt är smartast jag har sett tre alternativ för att få dit värmeslingorna

1.Fräsa i golvet för att lägga ned värmeslingorna, behöver jag någon särskild typ av fräs, tar det lång tid, är det svårt?

2. Såga kanaler med cirkelsåg och sedan antar jag att jag behöver stämjärn för att ta bort träet

3. Bryta upp trägolvet och använda de gamla brädorna för att lägga dem med mellanrum och sedan lägga ut speciell plåt som röret läggs ned i.

Är det någon som har erfarenhet/kunskap att dela med sig av? Jag funderar på vilket som kan vara enklast och snabbaste sättet, vad tror ni?

MVH

Ulf
 
Jag har vare sig erfarenhet eller kunskap men jag kommer köra 3, 3b och 4

3b) Köpa ny 28*70 och lägga som gles. Vardagsrumsgolvet är lite högre än hallen och på detta sätt minskar jag skillnaden.

4) Köpa färdigspårade skivor . I lilla toaletten vill jag lägga slingorna längs med golvåsarna, och det blir enklast att lägga: golspånskiva tvärs åsarna + spårad skiva längs med åsarna + 12 golvspån. Det kommer bygga lika mycket som i hallen utanför där jag kör 3: klyver brädorna till 34*70 + golvspån.


Jag har för mig att jag hittade en tråd för någon vecka sedan där foristen fräst själv. Om jag inte minns fel skedde fräsningen i flera steg och det tog låång tid. Men då vill jag minnas att det var spån, trä kanske går fortare.
Men sök och du skall finnas. Googla på fräsa golvvärme site:byggahus.se
eller nått liknande
 
Kompisen fräste sina spår själv i ett 50m2 stort utrymme (golvspån) och det tog mycket lång tid (3 veckor...) Har man tid och ork kanske det är värt det...
 
Jag har varit runt och kollat lite och har nu alternativ 5

5) Slipa det gamla trägolvet så att det blir plant och ovanpå det lägga golvvärme från Floore som bara bygger 13 mm och sedan Linoleum klickgolv

Det borde inte ta så lång tid att slipa golvet så att det blir jämt om man hyr en golvslip, sedan så förstör jag inte det gamla golvet om man nu får för sig att vilja ta fram det igen.

Fräsning verkar inte vara något bra alternativ om man inte har gått om tid (vilket jag inte har)
 
Kan du inte bara ta cirkelsågen och köra raka snitt och sedan bryta bort den biten där slangen ska ner? Blir lite pyssel i kurvorna samt att dessa måste hamna på bjälkarna så det fortfarande finns stöd för trägolvet. Detta gör du på en Lördag. Sedan skulle jag rekommendera att du flytspacklar ovanpå allt, skippa plåtarna. Flytspacklet leder värmen mycket bättre.
 
Ok, så det verkar som att det går fortare med cirkelsåg än fräs. Kurvorna kan man kanske fixa med fräsen. Får ta mig en funderare på att köra med cirkelsågen och sedan flytspackla. Plåtar verkar vara väldigt bökigt att få bra, jag pratade med en rörläggare och han sa att det var svårt att få det bra så flytspackling låter smidigare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.