Har ett litet projekt i skallen. Det är att fräsa fram en elipsformad med tre fördjupningar för glas i. Har en överhandsfräs (som jag alltid har lite ångest när jag startar) och förstått att man kan använda mall och kopierring. Begriper dock inte hur :blushing:. Finns det nån manual, eller film nåt hur man gör ?
 
Hej, Det finns frässtål där nedre delen av tappen är skärande och den övre i samma diameter men kullagrad slät. Du kan då göra en mall, lägga den ovanpå ämnet du skall skära i och sänka ned frässtålet så att den kullagrade delen löper mot mallen och den undre skärande delen skär i ämnet.
Köp ett stål med "bottenskär" så blir det enklare att sänka ned i ämnet när du börjar.
 
Alternativt så kan du använda en kopierring. Principen är densamma men du har en ring som går ned under sulan runt hålet där frässtålet sticker ned. Enda problemet som jag ser det är att det då blir lite klurigare eftersom kopierringen har en större diameter än frässtålet. Du behöver alltså göra hålet i mallen större än hålet du vill skapa. Skillnaden mellan kanterna är: (kopierringens yttre diameter - frässtålets diameter) / 2. Skall du göra ett hål som är 10 cm i diameter och har en ring med diameter 20mm och ett frässtål med diameter 10 mm skall hålmallen alltså ha diametern 11 cm.

(Hoppas jag räknade rätt nu och att du förstår vad jag menar.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.