Hur skall jag gå tillväga för att fräsa bort lite på aluminiumprofiler?
Funkar det att använda en pinnfräs typ denna ?
Vilket varvtal?
Kyla med vad?
Detta kanske överhuvudtaget inte är lämpligt att köra med handöverfräs
som är bordsmonterad:confused:
 
ceson skrev:
Hur skall jag gå tillväga för att fräsa bort lite på aluminiumprofiler?
Funkar det att använda en pinnfräs typ denna ?
Vilket varvtal?
Kyla med vad?
Detta kanske överhuvudtaget inte är lämpligt att köra med handöverfräs
som är bordsmonterad:confused:
Nu vet jag inte hur mycket du ska fräsa, fräsen du länkar till fungerar till det du tänkt. Problemet är stabiltet, allt handlar om att ämnet du ska fräsa i sitter fast ordentligt. Handöverfräs låter inte speciellt stabilt. Jag tror det blir väldigt svårt att hålla den stabilt nog.
Men om du ändå bestämmer dig för att prova så kör på ca 5000 rpm det och smörj med vanlig rödsprit. Du gör det på egen risk dock.

Edit:Underskattade varvtalet på en handöverfräs, van vid solid hårdmetall i riktiga maskiner.

/Rikard
 
Redigerat:
Trhuster skrev:
Nu vet jag inte hur mycket du ska fräsa, fräsen du länkar till fungerar till det du tänkt. Problemet är stabiltet, allt handlar om att ämnet du ska fräsa i sitter fast ordentligt. Handöverfräs låter inte speciellt stabilt. Jag tror det blir väldigt svårt att hålla den stabilt nog.
Men om du ändå bestämmer dig för att prova så kör på så högt varvtal det går och smörj med vanlig rödsprit. Du gör det på egen risk dock.


/Rikard
När du skriver så börjar jag fatta hur farligt det kan bli:surprised: Jag tror jag väljer
en annan väg. Tack för svaret.
 
Det lär gå ganska bra med vanliga träfrässtål. Det finns en bra tråd på FOGen om det just nu. I bordsfräsen riskerar du att få ned metallspånor i motorn, vilket kanske man bör beakta.
 
2 skärig fräs är bättre i alu.
 
S
du måste nästan byta bordsplatta sen. metallspån är svårt att få bort
 
Njo, nog går det bra att fräsa i aluminium med handöverfräs men det är som Trhuster skriver viktigt att både ämnet och fräsen är stabilt. Dock ska du inte alls köra med så högt varvtal som möjligt, du bör med 8 mm fräs ligga på c:a 1000 rpm. Sen gäller det att mata lagom mycket - inte för lite och inte för mycket. Det går att räkna på det där.... :)
 
mexitegel skrev:
Njo, nog går det bra att fräsa i aluminium med handöverfräs men det är som Trhuster skriver viktigt att både ämnet och fräsen är stabilt. Dock ska du inte alls köra med så högt varvtal som möjligt, du bör med 8 mm fräs ligga på c:a 1000 rpm. Sen gäller det att mata lagom mycket - inte för lite och inte för mycket. Det går att räkna på det där.... :)

Visst det går att fräsa med 1000 rpm, men om du räknar på det blir det ca 5000 rpm. Men att räkna skärdata är ju ganska meningslöst om man inte fräser i en riktig fräsmaskin.
 
mattiasp skrev:
Det lär gå ganska bra med vanliga träfrässtål. Det finns en bra tråd på FOGen om det just nu. I bordsfräsen riskerar du att få ned metallspånor i motorn, vilket kanske man bör beakta.
Om jag vänder på steken och sätter den lilla fräsen i mitt borr och frässtativ
och angriper uppifrån kanske blir bättre? Då kan jag spänna fast i maskinskruvstycket.

2 skärig fräs är bättre i alu.
Skall kolla efter en sån:)

du måste nästan byta bordsplatta sen. metallspån är svårt att få bort
Jag har aluminiumbord.

Njo, nog går det bra att fräsa i aluminium med handöverfräs men det är som Trhuster skriver viktigt att både ämnet och fräsen är stabilt. Dock ska du inte alls köra med så högt varvtal som möjligt, du bör med 8 mm fräs ligga på c:a 1000 rpm. Sen gäller det att mata lagom mycket - inte för lite och inte för mycket. Det går att räkna på det där....
Räkna? där föll alltihop:) Min lilla fräs går mellan 18000-27000 Rpm på tok för snabbt då, borrmaskin blir
kanske bättre?
 
ceson skrev:
Räkna? där föll alltihop:) Min lilla fräs går mellan 18000-27000 Rpm på tok för snabbt då, borrmaskin blir
kanske bättre?
Det blir lättare att hjälpa dig om du beskriver exakt vad du ska göra, fräsa spår eller vad du nu är ute efter.


/Rikard
 
huggan skrev:
2 skärig fräs är bättre i alu.

Nja, i en maskin kan det vara bättre pga bättre spånutrymmen. Men i detta fallet är det bättre med 4 skär för att undvika att det hugger, du har fler skär i ingrepp helt enkelt.
 
Trhuster skrev:
Det blir lättare att hjälpa dig om du beskriver exakt vad du ska göra, fräsa spår eller vad du nu är ute efter.


/Rikard
jag skall ta bort 1mm djupt 6mm högt för att få in ett ämne i en T-slot.
 
Trhuster skrev:
Det låter som det är lättare att slipa det med en dremel. [länk]
Ja det kanske är en bättre väg att gå
:)
 
Varvtal är beroende av fräsens diameter men räkna rätt snabbt :)

Du skall kyla med t röd. Jag vet att det låter som det gör men jag är gammal v-mek.

Du skall mata på rätt bra oxå, jag skulle inte hålla på med en överhandsfräs. Det är lite större krafter än i trä.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.