Sedan någon vecka har det kommit en väldigt frän, vass lukt, nästan som kattpiss eller gamla svettiga underställ. Den är olika påtaglig vid olika tillfällen. Efter att jag tex torakt av golven luktar det inget alls men när badrummet stått hela dagen med stängd dörr så luktar det mycket tycker jag. Jag har luktat runt och i avlopp, toalett, golv, tak, ventiler handdukar, ja överallt utan att kunna finna källan till lukten. Jag har tittat i ventilerna utifrån om det ligger en död fågel eller mus där. I källaren under badrummet syns inget konstigt. jag har satt in en torrboll och visst lite vatten kommer det i den men det är ju ett abdrum.

Huset är från 30-talet och bjälklag, golv och väggar av betong/tegel.

Badrummet är helkaklat för knappt 10 år sedan, det finns vattenburen golvvärme. Under sommaren har golvvärmen varit avstängd och det är väl ca en vecka sedan den kom igång, alltså ungefär när lukten kom. Det finns inga tecken på fuktskador vad jag kan se och ingen mögellukt. Badrummet har använts hela sommaren och när ungarna badar stänker de ut en hel del vatten på golvet.

Är det någon som kan hjälpa mig om hur jag kan gå vidare. Skräcken är förståss att det är en fuktskada som gör sig påmind nu när värmen har gått igång. Men luktar inte en fuktsakda unket snarare än vasst? Kan det rentav vara någon som känner igen min beskrivning av lukten. Vad är det för vätska som finns i golvvärmen, samma som i värmesystemt i övrigt?
 
Det är ingen unge som "pinkar snett"?
 
Död mus någonstans?
 
Kanske skall minska ner på ärtsoppan?
 
Båda teorierna, snedpinkning och död mus har undersökts.
 
Är det helt tätt vid kooplingen mellan WCstol och avlopp. Det var det inte hos oss.....
 
Jag har bett vvs-aren som bytte toastol i våras att komma och lukta och hjälpa mig. Det blir värre för varje dag. Suck.
 
så var det hos mig oxå i källaren. den var renoverad 3 år tidigare.
det var tvålavlagringar mm i överfyllnads hålet. gjorde rent med klorin och varmt vatten sen var det borta.
 
Lmob: Men då luktade det väl ur avlopped, det gör det inte här.
 
Hej ! Torrröta i golvbjälkar luktar så. det får vi inte hoppas.Bjälkarna pulveriseras.
 
johan_ben skrev:
Lmob: Men då luktade det väl ur avlopped, det gör det inte här.
nja det luktade i hela den stora toan på 1,5 m2.. tätade först röret mot golvet trodde det var där men icke. sen tippsade en röris mig om överfyllnaden, sen är lukten borta
 
Torr-röta, låter som något som förekommer i träbjälkar. Har jag rätt?
 
Hej ! Jag tog fel på konstruktionen utav bjälklaget,betong tydligen . Ligger det plastmatta under golvplattorna ?
 
Tror inte det ligger plastmatta under.

Igår var det varmt ute och således ingen golvvärme på, ingen lukt alls. Men inatt när golvvärmen kom igen så kom även lukten. Verkar alltså komma från golvet.
 
vi hade exakt samma problem för en tid sedan. Det visade sig att när barnen råkade pinka utanför så rann det längs toastolen och hamnade längst ner inunder och stannade där. Nu har vi lagt en silikonfog mellan toastolen och golvet och lukten försvann.
Kanske kan det vara så lätt i ditt fall också?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.