Sitter och funderar på FQ kabel, det som det tidigare kallades FK.
Jag har hittat 100m på clas ohlson för 199,9kr, dvs 2kr /m fabrikat amokabel.
https://www.clasohlson.com/se/Kabel-FQ-1,5-mm²,-gul-grön/49-438-15

Sedan finns det ett antal välkända tillverkare, exempelvis Draka, Nexans mfl.
Draka FQ pure kostar 355kr för 100m på elbutik.se
https://www.elbutik.se/product.html/draka-fq-pure-15

Sen kan man också köpa fq/fk kabel på flertalet andra ställen och av andra fabrikat såklart.

När jag har kollat på ovanstående kablars datablad och förväntat mig att hitta väsentliga skillnader, exempelvis helt olika vikt, klassifikation för olika temperaturer mm. Vad hittar jag, i princip ingenting som rättfärdigar nästan faktor 2 på priset.

Enligt vad jag ska ha hittat när jag letar runt på olika forum så kan vissa kablar vara mer lättdragna, inte trassla ihop sig mm. Dessa faktorer betyder dock inte så mycket för mig, jag är ute efter kvalitetskabel, framför allt då med hänsyn till livslängd, kanske resistans (lägre är bättre) och liknande faktorer.

Är det så att min uppfattning är rätt, dvs egentligen duger vilket fabrikat som helst, eller är det så att det finns riktiga skillnader.

Om nu dessa skillnader finns, kan ni inte berätta vilka dessa är samt vilket fabrikat och varför som är ert favoritmärke.
 
Mitt amatörsvar är att alla kablar från märkestillverkare ska duga.
 
O
bus_pojken bus_pojken skrev:
Sitter och funderar på FQ kabel, det som det tidigare kallades FK.
Nej. FQ har inte tidigare kallats för FK. Det är olika typer av kopplingsledning. FQ är en ny ledningstyp som har en halogenfri mantel. Den äldre typen av kopplingsledning som heter FK har en PVC-baserad mantel. FK håller på att fasas ut så snart kommer det bara gå att köpa FQ.
 
Om FK håller på att fasas ut ska jag låta vara osagt, den är iaf urfasad i fackhandeln. Ska du ha hemma kan du köra på FK eller FQ. När det gäller kvalitetsskillnader så finns dessa, det är dock svårt att svara på då jag bara köpt kvalitetsmärken från elgrossist. Det jag vet sen innan är att vissa ledningar har högre friktion än andra. När det gäller en lednings förmåga att överföra effekt är det samma. Det är standardiserat, är kabeln CE-märkt så ska det vara samma oavsett fabrikat. Hur långe isoleringen håller kan naturligtvis skilja sig åt.

Oftast får man vad man betalar för, jag hade aldrig köpt ”skitkabel”.
 
tommib
Välkommen till forumet!

Jag har provat både Amokabel (Clabbe/Jula), Biltemas FK (som med 99% säkerhet också är amokabel) samt Draka. Det jag kan säga är att Draka trasslar mindre och glider bättre i röret. De är lika lätta att skala (vilket annars kan vara en stor skillnad mellan billiga och dyra kablar). Jag har också provat elbutik.se:s billiga FK, den var inte bra alls (trasslar gärna) och levereras dessutom i plastförpackningar istället för kartonger vilket gör den lite mer svårhanterlig. En skillnad mellan dyra och billiga är hur FQ/FKn är packad i förpackningen, om den är roterad samtidigt som den är uppspolad. Då blir det lättare att dra ut.

Visserligen bör man tänka att "alla bäckar små" men med tanke på hur liten del av kostnaden som utgörs av kopplingsledningen så kan jag inte annat än att rekommendera Draka före de andra varianterna om man bryr sig om hur lättjobbat det är. Är man inte så känslig för att det trasslar nu och då (eller har en kompis som trasslar upp) och bara har korta dragningar så funkar de andra lika bra.
 
  • Gilla
elmont och 3 till
  • Laddar…
Instämmer med Tommib här. Har testat flera fabrikat, samt använt FQ/FK som är köpt av kunden själv. Amokabel, biltema och Malmbergs FK trasslar lite mer, tycker ibland att de har lite högre friktion vid dragning, men det är bara en uppfattning efter ett fåtal erfarenheter. Plastförpackade kablar har alltid varit lite sämre.

Draka och NKT har varit favoriterna, enkla att skala och rullar ut bra från rullen. Nexans är fin också, men kostar dubbelt så mycket som Draka, så det blir inte mycket sådan.
 
  • Gilla
Robnys
  • Laddar…
Då tolkar jag det som vi har minst 3 st röster för Draka just nu, vilket även stämmer med mina egna erfarenheter med kulo kabel där min favorit är just Draka.

Jag håller helt med om att det inte blir några stora pengar att välja lite dyrare framför lite billigare i detta fall, det är väl som alltid bara att man vill veta att det är värt pengarna.
 
Magnus E K
Hur länge har FQ funnits? FK har ju bevisat mycket lång hållbarhet men vet vi säkert att inte Q-isoleringen förvandlas till pulver efter 25 år? För konsumentprodukter skulle jag alltid välja det mer miljövänliga alternativet, men för något som ska sitta i ett hus i 100 år och det finns en säkerhetsaspekt är det inte lika givet.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur länge har FQ funnits? FK har ju bevisat mycket lång hållbarhet men vet vi säkert att inte Q-isoleringen förvandlas till pulver efter 25 år? För konsumentprodukter skulle jag alltid välja det mer miljövänliga alternativet, men för något som ska sitta i ett hus i 100 år och det finns en säkerhetsaspekt är det inte lika givet.
FQ ÄR sämre. Hur mkt återstår att se. Den klarar t.ex. UV-ljus sämre. De nya CPR-kraven (2017) innebar nys isolermaterial. Hur bra de är återstår att se.
 
Magnus E K Magnus E K skrev:
Hur länge har FQ funnits? FK har ju bevisat mycket lång hållbarhet men vet vi säkert att inte Q-isoleringen förvandlas till pulver efter 25 år? För konsumentprodukter skulle jag alltid välja det mer miljövänliga alternativet, men för något som ska sitta i ett hus i 100 år och det finns en säkerhetsaspekt är det inte lika givet.
Som sagt är de troligen något sämre men som dessa ledningstyper används och förläggs blir det i praktiken helt utan betydelse. Man kan säkert anta hundratals år utan att tveka och då är det knappast något man behöver grubbla så mycket över.
 
  • Haha
Slugge
  • Laddar…
Ni som jobbar heltid med att dra kabel, vilken färg använder ni på tändtråd? (Orange Vit eller Svart Grå)
Vilken kabel är det i fördragna rör FQ eller FK ?
Varför finns det inte fördragna rör med tändtråd? Utan man måste använda 3-Fas 5x1,5 med Svart/Grå som tändtråd.
I en villainstallation där en stor del av rören består av en grupp + 1 eller 2 tändtrådar varför finns inte dom fördragna??
 
Jag föredrar vit, orange, grå, svart, röd
I den ordningen. Det har iaf funnits fördragna rör 3G1,5 med svart, blå, gröngul (2005 köpte jag det senast).
Det är en fråga om efterfrågan, men som du säger så vore det bra.
 
Mikael_L
L Leif i Skåne skrev:
Ni som jobbar heltid med att dra kabel, vilken färg använder ni på tändtråd? (Orange Vit eller Svart Grå)
Den första jag råkar få i handen, så länge det inte är gulgrön. :p



Eh, jag har alltså helt enkelt ingen direkt utarbetad strategi.
Jag kan tänka mig att det vore en liten vinst om vi satt oss ner och bestämde oss för en standard på firman, så alla valde lika, då skulle det bli lite lättare att ta över ett jobb, eller plötsligt kastas in ett halvfärdigt.

Men nu har vi väldigt lite sådana jobb, att det är nog att skjuta över målet lite, det vore en annan sak ifall det var återkommande med stora nyproduktionsjobb på installationsel. Vi kör mer på styr och lite annat, vid nyproduktioner.


Men om jag kör utanpåliggande trappkopplingar brukar jag ha vit som tändtråd och svart som mellantråd. Men jag brukar ofta tänka att jag egentligen valt fel, ty ifall jag drar en fyrledare till en lampknapp, så blir det plötsligt svart som tändtråd. Så jag borde egentligen byta.

Eh, nu har jag plötsligt bestämt mig, nästa gång ska jag köra med svart (eller brun vid 3-ledare) tändtråd.
Ny standard infördes idag. :)
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
C
J Johan456 skrev:
Det har iaf funnits fördragna rör 3G1,5 med svart, blå, gröngul (2005 köpte jag det senast).
Det är nog restlager sedan men bytte färg på fasledaren från svart till brun 1995.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Den första jag råkar få i handen, så länge det inte är gulgrön. :p
Gul-grön hindrar inte vissa elektriker har jag noterat. :whistle:

GK100 GK100 skrev:
Man kan säkert anta hundratals år utan att tveka och då är det knappast något man behöver grubbla så mycket över.
Så resonerade man säkert förr också med de isoleringsmaterial som med tiden visade sig vara mindre bra val.

M Matten skrev:
Amokabel, biltema och Malmbergs FK trasslar lite mer, tycker ibland att de har lite högre friktion vid dragning,
Malmbergs FQ kommer också från någon av de stora tillverkarna vad jag hört. Minns dock inte vilken.
 
L Leif i Skåne skrev:
Ni som jobbar heltid med att dra kabel, vilken färg använder ni på tändtråd? (Orange Vit eller Svart Grå)
Det beror på vart tändtråden går. Spotlights grå, ytterbelysning orange, lamputtag svart. Det är enbart för min skull, kommer jag tillbaka senare behöver jag inte tänka lika länge. ;)
Sen är det långt ifrån ristat i sten, ibland blir det som det blir. Blå och grön/gul går bort såklart, förutom blå i installationskabel. Den kan jag ibland använda som tändtråd.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.