I samband med ommålning av altanreglar och ribbor och byte av trasigt trapetstak i plast noterades att förre ägaren monterat lösa fotplåtar som kilats in under plasttaket ner mot stuprännan. Saknas plåt på cirka 1,5 - 2 meter och undrar ju om det alls är nödvändigt att montera tillbaka och eventuellt fästa dessa. I så fall skulle jag införskaffat en fotplåt till för ändamålet.

Har ju rengjort och målat om brädan som rännankrokarna sitter i och taket slutar vid.

Rent estetiskt så vet jag inte hur tilltalande det skulle bli, eftersom fotplåten är metallfärgad (inte vit som reglar och stolpar nu är målade i). Rännan är vit och krokarna ska målas vita.

Har svårt att ta fram en bild då allt är nedmonterat för stunden, men mest en tanke om det öht behövs fotplåt här.
 
surris
Risken är att allt regnvatten inte hamnar i hängrännan.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Risken är att allt regnvatten inte hamnar i hängrännan.
Du tänker att det rinner eller blåser bakom mot träet?
 
surris
K kattparet skrev:
Du tänker att det rinner eller blåser bakom mot träet?
Precis eller mellan takfotsbrädan och hängrännan och ner på väggen.
 
surris mattias1jonsson skrev:
Precis eller mellan takfotsbrädan och hängrännan och ner på väggen.
Hittade en någorlunda ny bild jag tog i våras. Saknas ju fotplåt till vänster, sen är den högra lös, men ingen av dem satt fastskruvade, bara inkilade under plasttaket. Och nästan så jag funderar på om han bockat dem själv gubben som bodde här förut....
 
  • Husfasad med plasttak, lösa fotplåtar inkilade under taket och en saknad fotplåt till vänster.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.