Någon som har foton på en icke inglasad altan med sadeltak? Söker inspiration inför ett kommande altanbygge men hittar inte ett enda sådant foto på nätet.
 
H HeleneJ skrev:
Någon som har foton på en icke inglasad altan med sadeltak? Söker inspiration inför ett kommande altanbygge men hittar inte ett enda sådant foto på nätet.
Du får ge mer info så går det bättre. Ska taket sitta fast på huset, ska det vara fristående (typ carport), ska det vara bröstning (vägg upp till där fönstren skulle suttit) etc?
 
Cruzze Cruzze skrev:
Du får ge mer info så går det bättre. Ska taket sitta fast på huset, ska det vara fristående (typ carport), ska det vara bröstning (vägg upp till där fönstren skulle suttit) etc?
Tack, så fint att du frågar, det behöver man förstås känna till. Ska sitta fast på huset, se foto.
 
  • Rödmålat hus med vita fönsterkarmar och öppet fönsterlutande mot en grushög.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Över hela bredden?
Blir det inte svårt att få in taket under fönstren på övre plan utan att man slår huvudet i taket eller det krockar med dörren?
Det känns som att det inte blir någon lutning kvar att tala om.
 
S
Det ser ut som om ni bygger ett nytt hus. Har ni haft någon skiss med altantak eller är det något som tillkommit på slutet?

Känns som svårt att få till ett tak som ansluter till gaveln.
En terassmarkis kan ni ju sätta upp utan problem eller pergola/ paviljong.
 
Denna variant då utan glas?
Vit uterumstillbyggnad med röda tak och fönsterlister på ett hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som sagt en del frågetecken. Ett tak riskerar göra att det blir väldigt mörkt inne i rummet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Över hela bredden?
Blir det inte svårt att få in taket under fönstren på övre plan utan att man slår huvudet i taket eller det krockar med dörren?
Det känns som att det inte blir någon lutning kvar att tala om.
Tack för din synpunkt och jag håller med, det kan nog inte bli över hela bredden och kanske även lutningen blir alldeles för liten. Bra tänkt med en eventuell krock med altandörren, har inte alls tänkt på det själv.
 
Redigerat:
S sinuslinus skrev:
Det ser ut som om ni bygger ett nytt hus. Har ni haft någon skiss med altantak eller är det något som tillkommit på slutet?

Känns som svårt att få till ett tak som ansluter till gaveln.
En terassmarkis kan ni ju sätta upp utan problem eller pergola/ paviljong.
Ja, det är nybyggt. Planen har varit att bygga ett enkelt, framåtlutande tak som sträcker sig ut över en mindre del av altanen. Men nu började jag fundera på om även ett sadeltak skulle kunna fungera. Tänker du som BirgitS, att det blir svårt att få till lutningen och att man kanske inte kan stå upprätt?

Nu slog det mig att eftersom huset ligger i en sluttning, så kan man sänka altangolvet en hel del via en inledande trapp. Kanske det vore något? Dock är det ju mindre bra om taket krockar med altandörren, som BirgitS också nämnde tidigare i tråden.

En terrassmarkis är något som jag endast tänkt på lite flyktigt, men nu när du nämner det, kan det vara en god idé att undersöka detta närmare.
 
K Kane skrev:
Denna variant då utan glas?
[bild]
Ja, det kanske kan funka! Tack för idén och fotot.
 
Cruzze Cruzze skrev:
Som sagt en del frågetecken. Ett tak riskerar göra att det blir väldigt mörkt inne i rummet.
Ja, det är vi lite oroliga för och jag tänker därför att taket inte får sträcka sig för långt ut.
 
BirgitS
H HeleneJ skrev:
Ja, det är vi lite oroliga för och jag tänker därför att taket inte får sträcka sig för långt ut.
Då är ju en markis, solsegel eller annan lösning som inte skymmer ljuset under vinterhalvåret bra.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då är ju en markis, solsegel eller annan lösning som inte skymmer ljuset under vinterhalvåret bra.
Tack för dina kloka ord och tack även till er andra som svarat i tråden! Jag har fått flera nya idéer att undersöka vidare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.