Hej ! Jag kör med en Fotogenvärmare av märke Anslut från Jula och nu var det dags att byta veke. I bruksanvisningen står det att veket ska ställas in så att den är i höjd med hållarens överkant. Men bilden i bruksanvisningen visar att höjden ligger ca. 2 centimeter under övre kanten.
Tyvärr hade jag inte kollat hur den gamla veken satte..
Någon som har aning om det här?

//Peter
 
Dra upp veken ca 1½ cm över kanten där den kommer ut. Tutta på. Låt den brinna ett tag, kanske max 5 minuter. Släck.
Dra veken upp å ner några gånger så den jämnar till sig i röret. Dra upp den ½ cm över kanten och klipp ner den så med en sax så den blir rak och fin. Sedan kan du tända som vanligt, veken ca 3-4 mm över kanten. När lågan har tagit sig så justeras du efter höjden med skruven som vanligt. Du skall inte ha synligt rök och sot och helst lite blå låga.

Det jag undrar är VAR får du tag på fotogen idag? För man blir ruinerad på 1 el 5 liters dunkar på sk. lampolja.
 
Jag kör med City-Diesel. Funkar utmärkt.
Tack för förklaringen. Ska testa i morgon ! :D

//Peter
 
Ett jättestort TACK !! Tack vare dina tips funkar värmaren som smör igen ! Jag gjorde felet hela tiden att dra veket högst upp så att lågan faktiskt kvävdes...Jätte konstigt beskrivning i bruksanvisningen...
Än en gång TACK !!

//Peter
 
Det blir inga farliga avgaser av city-diesel?
 
Det luktar inte mer än fotogen i alla fall. Och jag körde med City-diesel under 3 år nu.
 
Lite off topic, men vet nån av er ifall man i såna fall kan elda med citydiesel i oljelampor också?
Har en del såna som reserv för strömavbrott och det går åt ett par liter att hålla dem fyllda.
 
Japp, det går alldeles utmärkt. Har två stycken lampor som jag kör diesel med. City-diesel från Shell. Den bästa på diesel-fronten. :D
 
Ett nytt fel har kommit. Värmaren slocknar efter en timme. Full tank finns.
Vad kan detta bero på ?
 
Göran.W
Gissar på att du satt i en glasfiber veke och dom funkar inte alls med diesel utan bara tyg vekar.
 
Och så var det, Göran ! Tack för svaret ! Satte in en tyg veke. Funkar nu ( Hoppas jag, för den gick nu 3 timmar perfekt! )
 
Göran.W
Den kommer att funka med tyg veke dock slits den fortare med diesel men vinsten med diesel istället för fotogen är enorm.
Vill man slippa slitaget på veken kan man beställa Jet A1 på fat hos Shell även kallat flygfotogen eller jet bränsle.
Jet A1 väldigt ren fotogen.
Hittade av en slump nu detta forumet http://www.fotogenforum.se :wow: tror där finns mycket läsvärt.
 
Tack för tipset, Göran ! Ska genast kolla där.
 
Nyfiken som jag är undrar jag nu varför ett glasfiberveke inte funkar med diesel men med fotogen. Är det andra kemiska ämnen i diesel ?
 
Göran.W
Jag tror det är något i dieslen som bränner fast på toppen av veken så bränsle transporten slutar fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.