Hej! Är det någon som vill dela med sig av lite foto på hur ihop koppling av vedpanna och ack-tankar kan se ut. // Håkan :D
 
Puff upp!

Gärna lite närgångna bilder på Calmar (33 och 65) och CTC (35) också, om någon har! :)

Jag har för mig att jag läste i någon gammal tråd av Dedden att det i vedrummet på Calmar skulle finnas ett stag?  Någon som har bild på förekomsten eller avsaknaden av ett sådant stag?

Mer pannpr0n....

(det skulle ha varit roligt med ett stickytopic med pannrumsbilder, närgångna studier av pannor, tankar, och rördragningar. Men man är väl "udda" då man sitter och funderar på sådant ;-) )
 
Det såg ju fint ut ;). någon mer som har lite fina bilder?
 
Har ingenstans att lägga upp bilder , så jag skickar med en liten här  ;)
Edit:
Nu finns det fler bilder här , klipp och klistra:
lagring.storegate.se/user/Share.aspx?id=4a08acc8-2d44-419d-9d25-083dd15af966
 
  • Pannrum2.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
spikers_corner skrev:
Tjusiga tankar!  :)
Tackar!
Fick bli inbyggt eftersom jag köpte oisolerade tankar som jag isolerade själv. Men nu då det väl är gjort ångrar jag mig inte.  :cool:
 
Det kan jag förstå. Nu blev jag lite sugen på att köpa oisloerade tankar istället för isolerade och göra något i stil med det du gjort. Snyggt!!!
Hur mycket isolerade du tankarna och med vad? // Håkan
 
Isoleringen på tankarna är som följer:
2 lager aluminiumfolie.
3 lager 55mm gullfiber med papp på ena sidan. Överlappande skarvar.
2 lager 100mm byggisolering i toppen.
Sedan är allt hopdraget med hönsnät för att det skall hållas på plats.
Ackrummet är klätt med 100mm isolering efter väggarna och sedan har jag fyllt tomrummet ovanpå tankarna med 100mm byggisolering.
Fungerar jättebra. Tankarna håller tempen bra och det läker inte ut något nämnvärt med värme. Hade en 500l tank innan med 70mm pur och den höll inte tempen lika bra som detta gör.
Totalkostnaden för allt material till byggnad och isolering blev ca 1500kr.
Skulle jag ha köpt tankarna med 90mm pur har detta kostat 6200kr mer , så jag sparade 4700kr med lite jobb.  :)
Nu var det inte bara pengarna som styrde , utan eftersom jag har full värme i källaren ,tyckte jag inte att det gjorde så mycket om jag misslyckades med isoleringen eftersom det hade kommit huset till godo ändå.
Men det har fungerat över förväntan.
 
Tack för tipsen, vaför har du använt aluminiumfolie?
Skulle man kunna bygga en "låda" som du gjort fast använda lösullsisolering istället?
 
Alufolien var en ide' jag fick bara.
Tanken var att det skulle reflektera värmen från tanken. Ungefär som en ugnstekning  :)
Visst kan du fylla med lösull men då måste du ju göra ett golv. Anledningen till att jag inte använde lösull var att jag tyckte att det skulle bli lite besvärligt om man måste in och serva , eller stänga nån av ventilerna.
 
snygg anläggning dof!
 
pellefant skrev:
snygg anläggning dof!
Håller med.
Är du annars nöjd med V33 (för det är väl en sån du har?) ? Du har väl pelletslucka på sidan verkar det som av bilderna. Nån som har erfarenhet att köra V33 med pellets. Jag funderar nämligen på en V33 ev med en pelletsbrännare som påhäng för att köra när man åker bort.
Tacksam för synpunkter på V33.
Lennart :-/
 
Hmm svarade tidigare idag men det verkar ha försvunnit i cyberrymden. >:(

Jo det är en calmar v33 med pelletslucka i sidan som jag har. Är helnöjd än så länge. Enda problemen jag haft är användarrelaterade , då det är lite skillnad att elda i denna jämfört med min gamla parca kombi från 75.  ;D
Med lite hjälp från forumet och eget testande fungerar den nu utmärkt. Hade jag vetat att det var sådan stor skillnad mellan pannorna ,hade jag installerat denna redan första vintern jag bodde här. Det jag kan rekomendera är att du installerar en dragbegränsare samtidigt som du sätter in nya pannan (men du kanske har det redan?). Gjorde stor skillnad på min anläggning då pannan brinner jämnare och bättre.
Pelletsen är inte igångkörd än men jag har en pellx p20 som står nere i källaren och väntar på installation. Skall ta tag i det då det blir lite varmare ute , så man kan ställa in den i lugn och ro. Vad jag har läst här och på pellets.info så ska pannan fungera väldigt bra med pelletsbrännare och tar du luckan i sidan kan du välja i stort sett vilken brännare du vill. Enda problemet kan väl vara att då den väl är igångkörd blir man väl så slö att man bara kör pellets sen.  ;D

Observera dock att när det gäller calmarpannan har jag dock bara min gamla parca att jämföra med. Enda pannan jag kollade på innan bytet var min morbrors V65 , men som sagt jag är helnöjd med min. Mycket bekvämare samt betydligt mindre vedåtgång har det blivit.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.