Mailade en fråga till CO:s kundtjänst, men har ej fått svar, så nån här kanske vet...

Funderar på att köpa ett "Kopplingsur för infällnad" http://www.clasohlson.se/shop/store...;COSID=E441FBF6EDD94B10827DCA110BB60EC7912700

Har tänkt att styra utebelysningen med det.
Nån som vet om det passar i en täckram som passar för 2-3strömbrytare? -Det ser ut att sitta i en ram på bilden.
Passar olika tilverkares produkter i varandras ramar eller måste det vara samma?
 
Konstigt att dom inte svarat, länge sedan du skickade mailet? Jag har vid olika tillfällen skickat rätt knepiga och udda frågor om vissa produkter till dem, nu senast i natt angående en väderstation och dom svarade fem över åtta i morse med bifogad PDF-manual och bra svar på mina frågor.
 
Den ser inte ut att passa eljo,elko eller ensto iallafall.Man brukar inte kunna kombinera olika märken.
 
Kan jag ta bort täckramen och klämma in två enkla kontakter, eller i det här fallet ett kopplingsur? -eller blir det för trångt, två enkelramar är ju bredare än en dubbelram.

Hittade föresten motsvarande produkt fast eljo på elbutik.se, men priset är ca 10 gånger högre... Frågan är om det är värt det för att kunna göra som jag tänkt.
 
fubar skrev:
Hittade föresten motsvarande produkt fast eljo på elbutik.se, men priset är ca 10 gånger högre... Frågan är om det är värt det för att kunna göra som jag tänkt.
Antagligen är det värt det.. köper du den inte kommer du ångra dig varje gång du ser "speciallösningen" du fick göra ;D
 
citactiva skrev:
Antagligen är det värt det.. köper du den inte kommer du ångra dig varje gång du ser "speciallösningen" du fick göra  ;D
Förmodligen är det så, utan att vara pedant så måste det se snyggt ut.

citactiva! by the way, snygg bild, var har du hittat den?  :)
 
En liten varning för digitala kopplingsur:

Jag har två olika fabrikat för icke fast installation och ett fabrikat för norm-montering (sammanlagt 5 exemplar). För samtliga har jag problem med batteribackupen. Jag uppskattar att livslängden är ca 2-3 år.

Ett fabrikat har knappceller som backup. Fördelen är att det går relativt lätt att byta, nackdelen är just att man måste byta. Trots att tiduret oftast har matningsspänning på så tar backupen slut.

Ett annat fabrikat har NiCd batterier. Eftersom de laddas kontinuerligt så förstörs de ganska snart. Utbytet är betydligt krångligare (kräver lödning) och de nya varar inte längre (inte ens med NiMh). Nytt batteri kostar förövrigt ungefär halva uret.

Normvarianten har också NiCd batterier och uppvisar samma problem.

Notabelt också att när batteriet tar slut eller går sönder så fungerar inte uret ens med matningsspänning längre.

Efter att ha tröttnat på att underhålla 5 ur på detta vis har jag nu byggt om dem med kondensator-backup och dubbeldiod (för att hålla spänningen på 1.2 V). Det fungerar åtminstonde för kortare strömavbrott och går i varje fall inte sönder.

Så kolla om möjligt upp hur de har löst backupen om du inte gillar att löda eller ständigt byta ut dem.

Tips om bättre drifts-erfarenheter av något visst fabrikat mottages tacksamt. Samtliga mina är lågprisvarianter från CO elle Biltema, men det sitter nog samma kinesiska elektronik i andra modeller också.
 
fubar skrev:
[quote author=citactiva link=1132905220/0#4 date=1132940587]

Antagligen är det värt det.. köper du den inte kommer du ångra dig varje gång du ser "speciallösningen" du fick göra  ;D
Förmodligen är det så, utan att vara pedant så måste det se snyggt ut.

citactiva! by the way, snygg bild, var har du hittat den?  :)[/quote]
Javisst, Bart är juh trevlig.. Om det är visningsbilden du menar?
 
Pen skrev:
En liten varning för digitala kopplingsur:

Jag har två olika fabrikat för icke fast installation och ett fabrikat för norm-montering (sammanlagt 5 exemplar). För samtliga har jag problem med batteribackupen. Jag uppskattar att livslängden är ca 2-3 år.

Ett fabrikat har knappceller som backup. Fördelen är att det går relativt lätt att byta, nackdelen är just att man måste byta. Trots att tiduret oftast har matningsspänning på så tar backupen slut.

Ett annat fabrikat har NiCd batterier. Eftersom de laddas kontinuerligt så förstörs de ganska snart. Utbytet är betydligt krångligare (kräver lödning) och de nya varar inte längre (inte ens med NiMh). Nytt batteri kostar förövrigt ungefär halva uret.

Normvarianten har också NiCd batterier och uppvisar samma problem.

Notabelt också att när batteriet tar slut eller går sönder så fungerar inte uret ens med matningsspänning längre.

Efter att ha tröttnat på att underhålla 5 ur på detta vis har jag nu byggt om dem med kondensator-backup och dubbeldiod (för att hålla spänningen på 1.2 V). Det fungerar åtminstonde för kortare strömavbrott och går i varje fall inte sönder.

Så kolla om möjligt upp hur de har löst backupen om du inte gillar att löda eller ständigt byta ut dem.

Tips om bättre drifts-erfarenheter av något visst fabrikat mottages tacksamt. Samtliga mina är lågprisvarianter från CO elle Biltema, men det sitter nog samma kinesiska elektronik i andra modeller också.
Hur har du monterat kondensatorn + dioderna? Storlek på kondingen? Typ av dioder?

Har själv 5 st olika digitala kopplingsur som lagt av. Dvs backup batteriet har nog gett upp eftersom syntomen är den som du beskriver.

Dyrare digitala "märkes" ur klarar tydligen detta bättre. Har ett som funkat i 15 år utan problem, medan se "smala och smidiga" från biltema håll knappt ett år. Detta reklamerades och jag fick ett nytt som höll i 1,5 år............
 
roli skrev:
[quote author=Pen link=1132905220/0#6 date=1132994620]En liten varning för digitala kopplingsur:

Jag har två olika fabrikat för icke fast installation och ett fabrikat för norm-montering (sammanlagt 5 exemplar). För samtliga har jag problem med batteribackupen. Jag uppskattar att livslängden är ca 2-3 år.

Ett fabrikat har knappceller som backup. Fördelen är att det går relativt lätt att byta, nackdelen är just att man måste byta. Trots att tiduret oftast har matningsspänning på så tar backupen slut.

Ett annat fabrikat har NiCd batterier. Eftersom de laddas kontinuerligt så förstörs de ganska snart. Utbytet är betydligt krångligare (kräver lödning) och de nya varar inte längre (inte ens med NiMh). Nytt batteri kostar förövrigt ungefär halva uret.

Normvarianten har också NiCd batterier och uppvisar samma problem.

Notabelt också att när batteriet tar slut eller går sönder så fungerar inte uret ens med matningsspänning längre.

Efter att ha tröttnat på att underhålla 5 ur på detta vis har jag nu byggt om dem med kondensator-backup och dubbeldiod (för att hålla spänningen på 1.2 V). Det fungerar åtminstonde för kortare strömavbrott och går i varje fall inte sönder.

Så kolla om möjligt upp hur de har löst backupen om du inte gillar att löda eller ständigt byta ut dem.

Tips om bättre drifts-erfarenheter av något visst fabrikat mottages tacksamt. Samtliga mina är lågprisvarianter från CO elle Biltema, men det sitter nog samma kinesiska elektronik i andra modeller också.
Hur har du monterat kondensatorn + dioderna? Storlek på kondingen? Typ av dioder?

Har själv 5 st olika digitala kopplingsur som lagt av. Dvs backup batteriet har nog gett upp eftersom syntomen är den som du beskriver.

Dyrare digitala "märkes" ur klarar tydligen detta bättre. Har ett som funkat i 15 år utan problem, medan se "smala och smidiga" från biltema håll knappt ett år. Detta reklamerades och jag fick ett nytt som höll i 1,5 år............[/quote]

Metod 1:
Ersätt batteriet med konding 0.1F 5.5V (Elfas minsta modell) (obs polaritet) och koppla två seriekopplade dioder (typ 1N4148) parallellt över kondingen (kolla och så att de leder. Diodens anod ska alltså vara ihopkopplad med kondingens pluspol (Hittar du en dubbeldiod så slipper du seriekoppla). Ta gärna större konding om den får plats.

Metod2:
Samma som ovan men utan dioder. Krävdes för modellen med knappceller eftersom "laddströmmen" var svagare än diodernas läckström. En nödlösning som inte garanterar att spänningen understiger 1.2V men den har visat sig funka för just den modellen.

Metod3:
Låt batteriet sitta kvar men sätt dit dioderna över batteriet. Fungerar om batteriet inte har gått söder så att det är kortslutet utan istället skenat iväg med det inre motståndet. Alltså om syptomet är att alla segment i displayen är svarta istället för släckta. Det här fick jag ta till för norm-varianten eftersom kondingen helt enkelt inte fick plats.
 
Pen skrev:
Metod 1:
Ersätt batteriet med konding 0.1F 5.5V (Elfas minsta modell) (obs polaritet) och koppla två seriekopplade dioder (typ 1N4148) parallellt över kondingen (kolla och så att de leder. Diodens anod ska alltså vara ihopkopplad med kondingens pluspol (Hittar du en dubbeldiod så slipper du seriekoppla). Ta gärna större konding om den får plats.

Metod2:
Samma som ovan men utan dioder. Krävdes för modellen med knappceller eftersom "laddströmmen" var svagare än diodernas läckström. En nödlösning som inte garanterar att spänningen understiger 1.2V men den har visat sig funka för just den modellen.

Metod3:
Låt batteriet sitta kvar men sätt dit dioderna över batteriet. Fungerar om batteriet inte har gått söder så att det är kortslutet utan istället skenat iväg med det inre motståndet. Alltså om syptomet är att alla segment i displayen är svarta istället för släckta. Det här fick jag ta till för norm-varianten eftersom kondingen helt enkelt inte fick plats.
Tack för tipsen. Blir nog metod 3 på biltemas kopplingsur eftersom hela displayen "lyser" när den matas från nätet.

När det gäller kondensatorn: är det e-lyt som gäller eller skall det vara någon annan typ?
 
roli skrev:
[quote author=Pen link=1132905220/0#9 date=1133080575]
Metod 1:
Ersätt batteriet med konding 0.1F 5.5V (Elfas minsta modell) (obs polaritet) och koppla två seriekopplade dioder (typ 1N4148) parallellt över kondingen (kolla och så att de leder. Diodens anod ska alltså vara ihopkopplad med kondingens pluspol (Hittar du en dubbeldiod så slipper du seriekoppla). Ta gärna större konding om den får plats.

Metod2:
Samma som ovan men utan dioder. Krävdes för modellen med knappceller eftersom "laddströmmen" var svagare än diodernas läckström. En nödlösning som inte garanterar att spänningen understiger 1.2V men den har visat sig funka för just den modellen.

Metod3:
Låt batteriet sitta kvar men sätt dit dioderna över batteriet. Fungerar om batteriet inte har gått söder så att det är kortslutet utan istället skenat iväg med det inre motståndet. Alltså om syptomet är att alla segment i displayen är svarta istället för släckta. Det här fick jag ta till för norm-varianten eftersom kondingen helt enkelt inte fick plats.
Tack för tipsen. Blir nog metod 3 på biltemas kopplingsur eftersom hela displayen "lyser" när den matas från nätet.

När det gäller kondensatorn: är det e-lyt som gäller eller skall det vara någon annan typ?
[/quote]

T.ex. ELFA 67-640-21:

http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?lang=se&dok=2012737.htm?_67_640_21

Såg föresten att den på 0.047F troligen får plats i 1 moduls norm-uret.
 
Vi har exakt det kopplingsuret från Clas Ohlson. Det går inte att montera i en befintlig täckram från ex. Eljo. Formatet är något fyrkantigt. Finns en del annat material med samma format, COTECH kallar man väl det tror jag.
Men kopplingsuret fungerar bra i övrigt.
 
GoForIt: Vet du om det finns täckamar i den serien?
 
fubar skrev:
GoForIt: Vet du om det finns täckamar i den serien?
Nej, jag är tveksam. Det är samma typ av förhöjningsram som medföljer som finns för de dimmrar som också heter COTECH.
Men jag skall till Clas Ohlson i det närmaste, så jag skall kolla. För egen del också!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.