Hej!

Hur är det - fortsätter våtrum Zon 1 runt ett ytterhörn?
Se min skiss nedan. Duschen är längst bort i bilden.
Jag skulle vilja placera ett fördelarskåp för golvvärme och tappvatten bredvid handfatet, där jag markerat med rött i bilden.
Det kommer att vara mer än 1 meter från badkaret, så det är inte Zon 1 ur badkarets perspektiv.
Men är det i zon 1 pga duschen?

Jag har förstått att man helst inte vill ha öppningar, dvs inspektionslucka, i zon 1.

Men är det bättre att ha inspektionsluckan mot ett sovrum istället, bakom en garderob? Det känns mindre praktiskt.
Själv har jag svårt att se hur man från duschen skulle lyckas spruta vatten på luckan med min placering, och det blir inte så lätt från badkaret heller (handfatet / kommoden kommer att täcka en del).

Tack för era synpunkter!
Våzon 1.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som du ser av bilderna här så sträcker sig område 1 runt hörn, ja
http://shop.elstandard.se/1/1.0.1.0/14/SS_4364000_Badodusch.pdf

Du kan förenklat mäta "slangvägen" 120 cm från duschhuvudet.

Bilden antyder att duschdörren har sina gångjärn på höger sida vilket är bra. Men för att räkna dörren som områdesavskiljande ska den vara tät, 225 cm hög (eller lika hög som duschhuvudet), och det ska helst inte gå att använda duschen med dörren öppen.

Du har också stänk från handfatet att ta hänsyn till, även om det inte finns några regler för detta. Beroende på hur det ser ut kan det vara aktuellt med kompletterande skyddsutjämning, dvs att vattenledningarna ansluts till skyddsjord.

Områdesreglerna tar hänsyn till risken för vatten på golvet i kombination med en naken kropp som kan få stor kontaktyta mot olika ledande delar.
 
Redigerat:
Det är väl lite skillnad på el och vatten även om zon x används i båda sammanhangen?

Som jag tolkar det så frågar TS med hänsyn till eventuellt vattenläckage via inspektionsluckan medan Bo svarar på avstånd från dusch/kran till eventuella elinstallationer?
 
TeroM skrev:
Det är väl lite skillnad på el och vatten även om zon x används i båda sammanhangen?

Som jag tolkar det så frågar TS med hänsyn till eventuellt vattenläckage via inspektionsluckan medan Bo svarar på avstånd från dusch/kran till eventuella elinstallationer?
Bra poäng, vi kommer alltså inte ha någon el i denna inspektionslucka, "bara" vattenfördelare och förvisso elektriskt styrda rumsregulatorer, men de drivs av 12V och jag kan ha trafon på annat håll så att det bara är lite svagspänning i denna inspektionslucka.
 
Ok, då är det en vattenfråga! Ihåliga ledningar är inte min starka sida...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.