Hej

Pga av att jag har instalerat en ny köksfälkt av modellen ultrasilent så måste uttaget i kryddskåpet flyttas 30cm åt höger. har dock problemet att det är ett vp rör som är avsågat precis innanför där uttaget sitter idag.

Kan man skruva fast en kabelkanal franför och dra om kablarna i röret för att sedan låta dom fortsätta på utsidan. Fins ingen plats för att skarva kablarna bakom fläkten men doch för en kabelkanal.
 
Det som är bra med kablar i rör är att man kan dra ur o dra i nya !

dra ur dom o förläng röret, sen drar du i nya kabler
 
typ så jag menade :)
men är det ok att förlänga röret med en kabelkanal på utsidan väggen?
kan inte gå på med ett vp rör iom att det är avskärt precis vid väggen.
 
Kabelkanaler som går att öppna utan att använda verktyg är inte godkända för att förlägga fk i.
 
Kanske du kan ersätta befintlig FK i VP-röret med EKK i samma rör som du drar hela vägen och är ok att dölja med kabelkanal.
 
Du kan ju dosa av röret och gå med kabel till uttaget därifrån.
Det är en kort bit men så skulle nog jag ha gjort utan att ha sett hur det ser ut på riktigt.
 
Eller, om sagt, byta ut FKn mot en EKK som helt enkelt fortsätter på väggen efter röret!
 
eller kanske du kan sätta kabelkanal med FK i och sen skruva 2 farixband över locket, då behövs det ju verktyg för att kunna öppna den.
jag har ingen aning om det godkänns, vad tror ni?
 
SkaneErik skrev:
Eller, om sagt, byta ut FKn mot en EKK som helt enkelt fortsätter på väggen efter röret!
Om man förlägger EKK i vägg måste man inte ha spikskydd då?
 
ppalm skrev:
[quote author=SkaneErik link=1138867577/0#7 date=1138895418]Eller, om sagt, byta ut FKn mot en EKK som helt enkelt fortsätter på väggen efter röret!
Om man förlägger EKK i vägg måste man inte ha spikskydd då?
[/quote]
Vi föreslår ju att EKK:n ska fortsätta på väggen (ev bakom kabelkanal), inte i! Den dolda förläggningen går i det gamla VP-röret.
 
Egentligen nog inte en så dum fråga eftersom om VP-rör eller VVS-rör ligger väl ytligt och om man kör en skruv rätt i dem så kan man få en del mindre lustiga fel...

Eftersom många reglar upp innanför diffspärr med 45x45 och förlägger EL/VVS där så är det lätt hänt om man t ex skall dra i skruvar för inredning, rätt vettigt då att verkligen dra VP uppe vid tak och rätt ner istället för att dra det som ett lappverk. Dvs följa reglar, det och en elsökare borde rädda en innan man börjar montera.

Sen gör det ju inget om man ser efter var dosor sitter, en idiot till spikare hade lyckats dra en spik ifrån dörrkarmen rätt in i strömbrytaren, den satt fast kan man lugnt säga och ett jäkla under att den funkade och inget hade hänt. Prefabricerat hus ifrån 1974 och de VP-rören låg givetvis som ja....*suck*

/Kent

 
RilleRock
Denna är godkänd för FK :cool:

Thorsman Minikanal DMT
Hela sortimentet har kapslingsklass IP40 och det krävs verktyg för att demontera produkterna. Minikanalerna i plast är godkända för installation med enkelisolerad kabel.
http://www.schneider-electric.se/images/upload/original/11062.jpg

Doxk skulle jag som ngn annan sa dra om till en EKK plus plastkanal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.