Hej igen!
Garage 50m2. Isolerat 145 mm


Jag har nu satt in 3 st friskluftsventiler fresh. En i låg höjd o två i fönster höjd överkant. Sedan har min elektriker satt in en fresh fuktstyrd fläkt.

Luftvärmepumpen är på underhållsvärme ca 12 gr.

Trots detta 68% luftfuktighet.
Kör in blöta bilar men aldrig snöiga.

Finns det något mer jag kan göra? Är luften fuktig pga att det kommer in fuktig luft utifrån( 98% ute nu) via friskluftsventiler?

Vet att jag kan använda avfuktare men då avfuktar jag ju hela” världen” eftersom jag har ventiler..

Missar jag något eller har ni några tips och idéer?
 
Om du ökar tempen kommer relativa luftfuktigheten att minska. Om du inte ställer in blöta bilar kommer luftfuktigheten minska. Om du ökar ventilationen kommer luftfuktigheten minska.
 
Jag har ett 65kvm isolerat varmgarage med LLVP, 3 ventiler högt upp på ena väggen och 3 ventiler lågt på andra väggen. Vintertid har jag dessa till största delen stängda och kör en Woods 22 avfuktare.

Du kommer inte bort ifrån avfuktaren... Jag försökte också länge utan avfuktare men gav upp. Nu håller jag mig till 95% mellan 40 - 60% RF. Ibland (som t.ex. igår här då det snöade och töade samtidigt) kan det sticka upp till 65% en stund när jag kör in en blöt bil.
 
R roniish skrev:
Jag har ett 65kvm isolerat varmgarage med LLVP, 3 ventiler högt upp på ena väggen och 3 ventiler lågt på andra väggen. Vintertid har jag dessa till största delen stängda och kör en Woods 22 avfuktare.

Du kommer inte bort ifrån avfuktaren... Jag försökte också länge utan avfuktare men gav upp. Nu håller jag mig till 95% mellan 40 - 60% RF. Ibland (som t.ex. igår här då det snöade och töade samtidigt) kan det sticka upp till 65% en stund när jag kör in en blöt bil.
Ok! Då stänger jag alltså ventilerna under denna period då det är som fuktigast. O kör med avfuktaren istället.

Vad håller du för temp?

Tusen tack för svar😃
 
J Jabinski skrev:
Ok! Då stänger jag alltså ventilerna under denna period då det är som fuktigast. O kör med avfuktaren istället.

Vad håller du för temp?

Tusen tack för svar😃
Japp, det är så jag gör åtminstone. Ingen vits med att tillföra fukt utifrån. För tillfället är det blött som tusan i marken och hörnen på garageplattan är oisolerade och drar åt sig fukt samt ingen dränering (än) i marken runtom plattan men så länge jag kan hålla mig under 60% RF så är jag nöjd (52% just nu) - vilket jag allt som oftast gör med avfuktaren igång. Avfuktaren drar ca 130w i högläge med pauser för avisning så totalt ca 2.5kwh/dag.

Jag håller i regel alltid 15c i garaget för att torka ur vattnet på golvet någorlunda med en energiförbrukning om ca 10kwh/dag vintertid (skiljer sig ju avsevärt beroende på temperatur utomhus såklart - häromdagen gick det åt endast 3kwh).
 
Man ska inte titta på RF när man funderar på tillförd fukt utifrån, 100% luftfuktighet vid noll grader resulterar i 30% om man värmer upp den till rumstemperatur.

Graf som visar mättnadsgraden av vattenånga i luft vid olika temperaturer och procentuell relativ luftfuktighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Samtidigt kan avfuktare ha fördelar, man vädrar inte ut varm luft och man fångar upp lite energi när fukten kondenserar. Om det handlar om kondensavfuktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.