Ur de blåa röret sprutade det vatten samt ur ventilen droppade det, stängde av inkommande vatten och stängde ventilvredet under öppnade inkommande igen och öppnade ventilen och nu kommer inget vatten ur de blå röret längre.

Vad kan ha hänt ?

Vågar inte ha ventilen öppen inatt är det kanske dags för ett byte eller kan det hänt något med pannan? Den var inte särskilt varm förövrigt, pelletspanna.
 
  • Stängt ventilvred på en vattenledningsventil med blå märkning, inget vattenläckage synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rörsystem i ett pannrum med kopparledningar, ventiler och en stängd blå ventil där det tidigare läckt vatten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var detta blåa rör från den röda ventilen som läckte
 
  • Blått rör och röd ventil med vattenläcka i ett system av kopparledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre säkerhetsventil med avstängning och vacumventil för inkommande kallvatten till pannan och VV ut, kanske den har passerat bäst före datum och bör bytas
 
Den gamla säkerhetsventilen har gått sönder. Den är från förhistorisk tid.
 
  • Gilla
jocher66
  • Laddar…
Får nog bli så, har igång de nu när sambon duschar men stänger nog sen, funkar just nu men blev rejält blött i pannrummet innan vi hörde att de rann
 
Pröva att dra i spaken på den röda säkerhetsventilen, men den lär behöva bytas.
 
GoC GoC skrev:
Pröva att dra i spaken på den röda säkerhetsventilen, men den lär behöva bytas.
Den som sitter ovanför den smala röda? Det är nån skruv, skruva ur och i den men kan man även dra upp den för att testa menar du?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
G gustav89 skrev:
Den som sitter ovanför den smala röda? Det är nån skruv, skruva ur och i den men kan man även dra upp den för att testa menar du?
Om jag inte missminner mig så är det ett handtag som du kan dra uppåt, inget du skall skruva på.
Dra upp och släpp så skall fjädern i säkerhetsventilen pressa ner den.
 
Staffans2000
Ryck i mässingspluppen ett antal gånger, så kanske det blir åter tätt, eller åtminståne mindre läck.

Staffan
 
  • Gilla
GoC
  • Laddar…
Kan ja byta denna själv förresten? Byter väl bara den lilla delen borde va ganska simpelt men är nojig med vatten
 
Ja den borde du klara av att byta, oavsett nojighet. Men man vet aldrig, du kan bryta ihop fullständigt under bytesproceduren :)
 
Magnus E K
Om något går åt skogen vill man ju inte behöva kalla in en rörmokare som eventuellt är c*r*nasmittad. Av den anledningen petar jag på så lite som möjligt i år. (Motsvarande ventil på min panna ser ännu sämre ut...)
 
Jag är lite fundersam på gängstorlek osv, lättare att få de bytt av nån som kan, gör de mesta själv annars men just vatten är ja lite rädd för :D
 
Brukar vara halvtum om jag inte missminner mig
Är bara att mäta. Det är vanlig rörgäng så det kan nästan inte bli fel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.