Har ett gammalt garage där jag skulle vilja gjuta på 10cm. Garaget är av trä så jag vill ju inte ha betong direkt emot väggar utan måste på något sätt formsätta detta.

Min tanke var att skruva fast 45x45 reglar i den gamla plattan och sedan såga till 10cm remsor av typ osb som jag sedan skruvlimmar på reglarna och väger av så att jag får något att dra av emot och samtidigt får en form som går att demontera efteråt.

Kan man räkna med att det håller? En formsprängning vill man ju inte ha...

Nån som har några andra förslag?

Dessutom är delar av den gamla plattan på sina ställen bortbilad och där har jag fyllt upp med makadam. Betongfirman rekommenderade en halvflyt(S4), kommer den att "läcka ut" i makadamen så man behöver täta ytterligare eller är den så fast att det inte är nåt problem?
 
Som jag förstår det så vill du gjuta på hela garagegolvet. För att du då skulle få en formsprängning så skulle det ju kräva att dina väggar gav vika. Jag tror inte att det är så sannolikt men jag har ju inte sett det förvisso.

Därmed skulle jag också våga satsa på något tunnare som tex 21X95. Dock skulle jag lägga ett lager plast typ ångspärr runt dessa 21X95. På så sätt bör de bli enklare att få upp i efterhand
 
Du har förstått det rätt. När jag säger formsprängning så avser jag att den ram jag funderar på att bygga ger vika och väggarna får ta smällen istället. Det vill jag undvika.

Är det big NO-NO på att lägga plast mellan plattorna? Plattan som finns idag är oisolerad och det kommer den nya också att vara. Vill ju gärna minimera fukten som stiger upp i nya plattan.
 
Inget big NO-NO. Lägg plast mellan plattorna du, då stiger ju inte fukten upp till nya plattan.
 
Kom på en sak till... Se till att du förankrar den nya plattan med den gamla genom att tex skruva i expanderbultar i den gamla plattan. Se till att de monteras med kanske 1 meter mellan varandra.
 
Roddjer skrev:
Kom på en sak till... Se till att du förankrar den nya plattan med den gamla genom att tex skruva i expanderbultar i den gamla plattan. Se till att de monteras med kanske 1 meter mellan varandra.
Hade tänkt att sätta armeringsjärn med expanderbruk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.