Jag flyttade till ny trädgård för något år sedan. I hörnet står en blodbok som säkert stått där den huset byggdes 1976. Den är formklippt och ca 6-7m hög. Det var ett spännande äventyr att ta sig an under förra sommaren med stånghäcksax på stege…

Det är väl egentligen helt fel träd för platsen storleksmässigt men jag gillar det och vill inte ta bort träd i onödan.
Men jag vågar nog inte låta bli att klippa det för då blir det nog jättestort.
Hur ska jag skära in det så det inte blir riktigt lika stort och omfångsrikt att klippa framöver?
Stammen är nog 40-50 i diameter i basen.
Vad händer om jag kapar grenar som är 7-8cm? Bryter det nytt eller ska jag hålla mig till klenare grenar?


Träd med bruna löv, molnig himmel, parkerade cyklar, hus i bakgrunden, urban dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett träd med vissna löv, vinter eller tidig vår, ingen snö, dagsljus, utomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett träd med nakna grenar och några vissna löv, taget inifrån kronan, mot en blå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fotografi av ett träd med många grenar utan löv på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett trädkantad trädgård med cyklar, stenlagd stig, gröna buskar och dramatiska moln på himlen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Häftigt! Jag skulle kosta på mig en arborist - dvs utbildad arborist och inte någon självutnämnd skuttare - för att få en hanterbar struktur på trädet och för att du framöver kan hantera den årliga klippningen.

Har själv hög rödbokshäck som jag älskar. Tyvärr har jag inte funnit någon i min trakt som kan klippa den (lika snyggt som jag gjorde förr i tiden😉).
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.