Hej alla!
För drygt tio år sedan planterade vi några boll-/klotpilar hemma och jag kunde inte i min vildaste fantasi tro att dom där taniga tunna pinnarna skulle utvecklas till så stora o fina träd på så pass kort tid :)

Men en av dom börjar hänga in över garageuppfarten och jag börjar fundera på om man skulle försöka formklippa den lite för att den inte ska gnugga sig vänskapligt på bilen.

Men "hur" ska man göra det i så fall? Ska man kapa de tunna grenarna en bit in från den punkt jag inte vill att den ska sträcka sig över? Eller ska man klippa precis där man vill att den ska "sluta"....?

En annan fundering är om man kanske kapar grenar undertill och låter den bre ut sig ovanför bilen. Jag kapar någon gren nedtill då och då för att det ska vara enklare att gå under trädet när man klipper gräset. Och med den metoden så löser sig kanske problemet om några år. Fåglarna lär väl kanske lägga någon enstaka "kabel" på bilen men jag tycker om att tvätta bilen ;-)

Vad tror ni? Hur skulle ni göra?
Cheers!
Rikard
 
  • Stort, välformklippt klotpilsträd som hänger över en parkerad grön bil vid en husuppfart, med behov av beskärning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
R rikard454 skrev:
Men "hur" ska man göra det i så fall? Ska man kapa de tunna grenarna en bit in från den punkt jag inte vill att den ska sträcka sig över? Eller ska man klippa precis där man vill att den ska "sluta"....?
Det första alternativet för i det andra så kommer grenen att dela sig och den nya kommer att vara utanför beskärningsstället väldigt snart.
Visst kan du ta bort större grenar undertill och långt in.

Du får tänka på att försöka behålla den runda formen så att det inte slutar med att du har en alldeles rak sida på kronan och det kommer att se väldigt underligt ut.
 
Tack för tipsen!

Har "trimmat" den lite grann nu, både mot uppfarten och undertill :)

/Rikard
 
  • Nyligen beskuren buske bredvid en uppfart med en parkerad bil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Tror det blir bra, fortsätt att trimma när det behövs bara. Fin gammal C126 för övrigt
 
Kalle B Kalle B skrev:
Tror det blir bra, fortsätt att trimma när det behövs bara. Fin gammal C126 för övrigt
Mmm tack, en av mina drömbilar från det att dom första spionbilderna tagna av Hans G Lehmann kröp ut. En 1991'as 560 SEC, en av en handfull svensksålda. Ägt den i ungefär 20 år nu :)

/Rikard
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.