Hej!

Mellan stugan och badplatsen är det en kort men väldigt brant backe i form av en ganska dålig grusväg. Det går inte alltid att köra med vanlig bil såvida den inte har fyrhjulsdrift. Eller Jo det går men man spekar lätt sönder vägen ännu mer.

Frågan är om det finns någon typ av fordon med väldigt bra grepp / fyrhjulsdrift som lämpar sig för att köra upp/ner för branta backar? Sträckan är några hundra meter så det behöver absolut inte gå fort.

Har tillgång till litiumbatterier så någonting eldrivet vore optimalt.

Självklart har jag sett att det finns tex polaris utv och liknande men det är långt över vad jag vill betala och overkill för uppgiften.

Har kikat på begagnade golfbilar men de verkar oftast vara bakhjulsdrivna och tvekar på om en sådan kan ta sig upp.

Någon som har tips på en bra maskin för detta? Är öppen för att "elkonvertera" om man kan hitta något bra att utgå ifrån.
 
En billig (Kina) fyrhjuling som du elkonverterar?
 
En liten Suzuki jeep (412, 413 eller jimny ) kanske, hitta en som inte rostat sönder. Ta av tak dörrar etc så är det en perfekt badbil.
 
  • Gilla
Spannen
  • Laddar…
En gammal Volvo-Valp kanske vore något? De brukar vara dyra men ge man tur kan man hitta ett exemplar för rimliga pengar.
 
Vad är förutsättningarna? Ska du transportera dig själv med en handduk eller tyngre grejer?
Om alternativet är det första så är ett par bra skor överlägset all terräng...
 
  • Gilla
panodil och 7 till
  • Laddar…
Brainstormar lite och slänger in en lite knasig idé. Om det är exakt samma sträcka som alltid ska köras och den är rak, kanske någon form av vinsch eller lift?
Fördelen är att du kan ha en elmotor som går på 220 (om du har tillgång till det?). Slitaget på vägen skulle också bli minimalt. Dock kostar nog wiren en slant och slitaget kommer istället att vara på den. Jag har ingen erfarenhet av något liknande, men slänger in idén som den är.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fadai
Förutsatt att du el ngn i familjen inte har ett handikapp så finns väl ingen anledning att använda ngt annat än apostlahästarna.
 
  • Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
T Tykon skrev:
Vad är förutsättningarna? Ska du transportera dig själv med en handduk eller tyngre grejer?
Om alternativet är det första så är ett par bra skor överlägset all terräng...
Framförallt saker som är jobbiga att bära, typ båtmotor+batteri, fiskegrejer, uflyktsutrustning, badleksaker etc.

Men även najs att kunna åka ner och ta ett dopp deude varmaste dagarnaadagarna bli lika varm och svettig när man kommit upp för backen igen ')
 
  • Gilla
Narfez
  • Laddar…
L Lilllen skrev:
Brainstormar lite och slänger in en lite knasig idé. Om det är exakt samma sträcka som alltid ska köras och den är rak, kanske någon form av vinsch eller lift?
Fördelen är att du kan ha en elmotor som går på 220 (om du har tillgång till det?). Slitaget på vägen skulle också bli minimalt. Dock kostar nog wiren en slant och slitaget kommer istället att vara på den. Jag har ingen erfarenhet av något liknande, men slänger in idén som den är.
Har faktiskt funderat på det, men äger inte marken endast servitut på väg så att installera en lift skulle kunna bli klurigt.
 
S Spannen skrev:
Har faktiskt funderat på det, men äger inte marken endast servitut på väg så att installera en lift skulle kunna bli klurigt.
Aha, ja möjligen kan ändå en vinsch lösning fungera om du rullar upp den på en trumma. Då finns ju inget fast monterat efter sträckan, men slitaget ökar på wiren och man måste troligen styra lite på något sätt.
 
Fadai Fadai skrev:
Förutsatt att du el ngn i familjen inte har ett handikapp så finns väl ingen anledning att använda ngt annat än apostlahästarna.
Helt rätt, till och med skulle jag behöva den motionen :) Men man är ju lat och ibland drar man sig för ett bad pga backen (när det är supervarmt).
 
Fast nyttjar andra även vägen blir det ju svårare.
 
  • Gilla
Nedro
  • Laddar…
S Spannen skrev:
Framförallt saker som är jobbiga att bära, typ båtmotor+batteri, fiskegrejer, uflyktsutrustning, badleksaker etc.

Men även najs att kunna åka ner och ta ett dopp deude varmaste dagarnaadagarna bli lika varm och svettig när man kommit upp för backen igen ')
Då röstar jag på en Grålle med lastbrygga bak!
Ingen lastare eller hytt, men med störtbåge... Stråhatt på så är du kung på stranden:cool:
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Förutsatt att du el ngn i familjen inte har ett handikapp så finns väl ingen anledning att använda ngt annat än apostlahästarna.
Fast vart är det roliga i det? ;)

Nej, jag tycker idéen med en vinsch är på rätt vägg till något utöver det vanliga. Kanske en mindre variant av en skidlift?

Edit: såg nu att du inte ägde vägen. Fyrhjuling med ett litet släp?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.