Ek, valnöt, ek, valnöt. har nu bestämt mig för valnöt i vardagsrummet. Skall köpa vardagsrumsbord från Mio, Moa. Antingen lika serie i tv-bänk eller en annan som Em har. Har även tänk att ha en fondvägg till detta. Men vilken färg?? Help me! Förslag?!

/Gammelmormor
 
Hmm....., det känns åtminstone för mig som att soffbordet i valnöt, vid valet av fondväggsnyans, måste (eller åtminstone bör) underordna sig färger på övrigt möblemang (tex. klädda soffor/fåtöljer) samt nyans på övriga väggar :-/

Eller planerar du att kompletteringsköpa/välja allt övrigt i v-rummet utifrån soffbordet och fondväggen?

MVH//Christina.
 
Apex skrev:
Alcros Bombay.
Hur hittar jag på denna färg på hemsidan??

/Gammelmormor
 
byggimpert skrev:
Hmm....., det känns åtminstone för mig som att soffbordet i valnöt, vid valet av fondväggsnyans, måste (eller åtminstone bör) underordna sig färger på övrigt möblemang (tex. klädda soffor/fåtöljer) samt nyans på övriga väggar :-/

Eller planerar du att kompletteringsköpa/välja allt övrigt i v-rummet utifrån soffbordet och fondväggen?

MVH//Christina.
Svart skinnsoffa kommer att finnas i rummet tillsammans med soffbordet i valnöt och tv-bänken i valnöt. Det är det som jag utgår ifrån. Nästa steg är alltså fondväggen...

Det är en öppen planlösning i vardagsrummet. (http://www.alvsbyhus.se/ , enplanaren Tyr)
Sen kommer idéerna rullandes antar jag när man har flyttat in ;)

Mvh gammelmormor
 
Gammelmormor skrev:
Hur hittar jag på denna färg på hemsidan??

/Gammelmormor
Om jag nu inte helt missuppfattat detta, så är det den blå nyansen i länken som är 'Bombay' (ad 2003), http://www.alcro.se/ad_2002/images/big/Passion_Bombay03.jpg

MVH//Christina.

*EDIT* Du kan väl rätta mig om jag har fel Apex :)
 
Jepp, jag har tittat mycket på ad.05, både på nätet och på papper - tycker det var många snygga paletter, hoppas dom fungerar på väggarna ochså...

hanneli
 
Fler förslag?
Alla förslag är välkomna :-*

/Gammelmormor
 
Vilken nyans planerar du på de andra väggarna, förutom fondväggen??

MVH//Christina.
 
5803 kanske kan passa som fondvägg? Men det är lite svårt att se färgen .... lycka till!
 
Nickolina skrev:
5803 kanske kan passa som fondvägg? Men det är lite svårt att se färgen .... lycka till!
Jo, vi har kikat på den. I tapetkatalogen såg den bra ut, men inte i större yta tycker jag. Blev jobbigt att kolla på, lite som en 3D-bild :surprised:

Gammelmormor
 
Gammelmormor skrev:
Eco "Artist" 5809
Nu blir jag inte riktigt klok på huruvida ovanstående tapet är i en varm ljus gråbeige ton, men om den förhoppningsvis är mer grå än gulbeige ;) så har jag några förslag som jag själv tycker är ursnygga :-* med en varmt ljusgrå vägg, svart skinnsoffa, varma detaljer som ekgolv och några valnötsdetaljer. Alla nyanserna är lite olika varianter på 'gråplommonlila' :-* (tordes nästan inte skriva ut det, för då tittar du kanske inte ens på dem :'( ;))

Skulle dessutom själv gärna lägga till lite mindre möbler/detaljer i vitt/krom (tex. modernt, stramt litet satsbord) och gärna ngn. gammal möbel tex. en skänk/byrå målad i vitt (med svag dragning mot grått) eller en stol i gammal stil med klädd sits i tyg, för att få kontraster både vg. stil och färger, samt gärna en eller ett par tygklädda fåtöljer.

Sedan en stor 'varmvit' matta i ull. Kuddar, plädar, textilier mixade i olika nyanser av nedanstående kulörförslag i olika material/textur (tex. mohairpläd, sammet/'siden' i kuddar för att få in kontrast mellan blankt/matt samt ljusskiftningar) samt med några enstaka i grafiskt svart/vitt (för att ta igen soffans färg) med lite 'rundare/blommigare' mönster kanske från Mairo eller av ett underbart tyg med svarta eller ljusgrå konturrosor på vitt linne av Maria Åström (passar utmärkt på tex. en stolsits/fotpall), vita tunna hissgardiner samt ev. tillägg av lite bredare panelgardiner (av tex. 'rostyget' :-*) på vintern.

Skulle bli superstiligt tycker iaf. jag som älskar en mixad inredning ;)

Kulörförslag:

*S5010-R50B
*S5010-R70B
*S4010-R50B

Eller om du tycker ovanstående har för mycket kulörstyrka (eller är för mörka) så kika även på dessa:

*S4502-R
*S3505-R

Hoppas detta kan vara till någon liten hjälp på traven :)//Christina.
 

Kulörförslag:

*S5010-R50B
*S5010-R70B
*S4010-R50B


*S4502-R
*S3505-R



Kanske är det bara jag som inte förstår dessa kulörval. Vart hittar jag dessa färger ???

/Gammelmormor
 
Gammelmormor skrev:
Kanske är det bara jag som inte förstår dessa kulörval. Vart hittar jag dessa färger ???
/Gammelmormor
Hos precis vilken färghandel som helst, detta är alltså NCS-koder.

Färgprover/karta finns i alla färgbutiker/byggvaruhus, sedan bryts önskad färgtyp till vald NCS-kulör, färgtypen väljs utifrån vad du ska måla samt vilket glansvärde du önskar, själva fabrikatet på färgen blir ju då förstås avhängigt var du handlar.

MVH//Christina.
 
byggimpert skrev:
Hos precis vilken färghandel som helst, detta är alltså NCS-koder.

Färgprover/karta finns i alla färgbutiker/byggvaruhus, sedan bryts önskad färgtyp till vald NCS-kulör, färgtypen väljs utifrån vad du ska måla samt vilket glansvärde du önskar, själva fabrikatet på färgen blir ju då förstås avhängigt var du handlar.




MVH//Christina.
Okidoki, då förstår jag!

Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.