Hej! Jag och min sambo är i full fläkt med att köpa hus. Vi har hittat ett jättefint hus som vi båda tycker om otroligt mycket. Vid överlåtelsebesiktningen så ordades det om en del fasadsprickor och foglossning på vissa ställen. På något enstaka ställe har också en eller två tegelstenar blivit lösa vid ett fönsterbyte som också måste åtgärdas såklart.
Min fråga till er där ute som jag vet är experter på sina olika delar är vad tycker ni vi ska göra åt det?
Om det är så att vi köper det här huset vad bör vi tänka på?
Hur bör vi åtgärda det?
Hur nära i tiden ligger det? Är det akut eller kan det vänta till våren eller nästa eller nästa vår?

Som ni förstår är det många funderingar och många frågor just kring husköp då det
är första gången för både mig och min sambo.

Jag bifogar en rad bilder...

Spricka1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka 3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spricka4.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bild fyra så ser man hur nuvarande ägare har lagat fogsprickor med bruk i en helt annan färg vilket kanske ser lite stolligt ut. Det kan jag hålla med om.
 
Är det ingen kunnig människa som kan sig på sådant?
 
Du har tre skador varav skadan över dörren är den jobbigaste enligt mitt sett att se det.

1. Sprickan i grunden kommer nog inte att hända så mycket med i närtid. Kan möjligen sprängas loss om det vintertid kommer in vatten som fryser. Kan vara en orsak till att den finns eftersom det finns en renskopp från stupröret precis ovanför. Se till att inte den är full av löv som gör att vatten rinner över och blöter ner vägg och grund.
Går att laga ganska enkelt men kräver ev lite stöd för överliggande tegel under arbetet.

2. Skadade tegelstenar är mest ett kosmetiskt problem. Man kan ganska enkelt fräsa ur fogarna och byta tegelstenarna. Problemet är väl kanske att hitta nya likadana stenar.
Om man inte hittar likadana så kan man möjligen, om man är försiktig och har lite tur, rengöra dom och vända dom med baksidan utåt för att få det att se lite trevligare ut.

3. Det stora problemet är valvet ovanför dörren. Att man har fogat det beror med största sannolikhet på att armeringen har rostat och sprängt isär tegelvalvet.
Här får man gör ett lite större arbete genom att plocka ner valvet och mura om det med ett nytt armerat valv i samma tegel. Eller använda de gamla stenarna och reparera valvet med dom. Det finns ett par rep metoder som en murare klarar på ett par dagar så även detta går att laga.

Titta här: http://www.murma.se/dokument.html gå in och ladda ner dokumentet Murverksskador under avdelning Projekteringshanlingar. Titta sedan på sid 3 så får du en känsla av jobbet som måste göras. Och detta är som sagt det stora jobbet men tar inte så förfärligt lång tid för en murare.

Personligen skulle inte dessa fel fått mig att avstå ett köp, för just dessa fel är ganska enkla att åtgärda och till en rimlig peng.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.