Läser flera som tätar sina krypgrundsventiler på olika sätt inför montering av avfuktare.

Men, det gäller väl att täta ventilerna med någonting som inte bara är ljus/lufttätt utan framförallt fuktspärrande och hur är det då med fogskum etc, det läser jag att flera använt, men fungerar detta ändamålsenligt?

Jag har i vårt fall galler utanpå den murade/målade grundmuren och min tanke är att täta ventilerna (300x150 mm) på lättast/lämpliga sätt och sedan fästa gallren på utsidan igen.

Råd/tips?

Vänligen

TMC
 
Tja,

Då svarar jag på min egna fråga :) då jag fått svar på annat håll...

Nej, man bör inte använda fogskum för at täta/stänga igen krypgrundsventiler, dels är den inte åldersbeständig på det sätt som är nödvändigt och dels är den inte tänkt som tätskikt (jämför med när man drevar runt en karm, det är av fuktspärrande skäl man gör det utan för drag).

Vänligen

TMC
 
Jag tätade mina ventiler i helgen med lagom stora cellplastbitar, kompletterat med fogskum där passningen inte blev så bra. Det handlar ju inte om att få ångtätt precis eftersom vattenånga lär komma in i andra springor, via muren och via marken. Nu tar det förstås ett tag innan jag får reda på om det fungerar ordentligt eller inte :)

Apropå detta så har jag tre ventiler som inte är tätade än eftersom de var svåra att komma åt från insidan. Hur tätar jag dem enklast från utsidan? Är det så enkelt som att bända loss dem, täta dem och pressa tillbaka dem igen? Eller ska jag skruva på något på utsidan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.