jag läste i en tråd att om man lägger fogskum runt dörrkarmen så kan det böja karmen inåt som får till följd att det inte går att stänga.Är det så ?
är det samma sak med fönster?jag ska byta fönster och tänkte lägga skum för att få högre isoleringsvärde än den vanliga glasullen...

en fråga till..om huset är av putsat tegel.och jag skall byta fönster som är ca 1200x1200mm stora.vad är lämpligast att använda för infästning dvs karmskruv/vanlig skruv och plugg eller fasad spikplugg eller vad hade ni tagit?
vill tillägga att fogarna mellan stenarna är som sand att borra i så det är ju inte så lyckat om man hamnar i fogen precis.

fråga 3 .vad hade ni lagt för nån slags byggsilicon som tål frost osv mellan fönstret och väggen på utsidan sedan ..den bör vara vit eller övermälningsbar iaf.
 
Ja, ma skall vara försiktig med "skum" - den expanderar kraftigt! Om man dock tar det försiktigt och skummar i flera små omgångar så är det dock oftast ingen fara. Vill du vara på den säkra sidan så stämpa upp fönster/dörr innan.

Man brukar inte byta glasull mot skum p.g.a. isolervärdet utan för att det inte finns något bra fästmaterial (lättbetong m.m.) för karmskruvarana. Om du alltså inte har något bra fäste så använd skum annars karmskruv + lämplig "plugg"!

Silikon är inte övermålningsbar utan då får du ta en frosthärdig latexfog!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.