Monterade en dörrkarm härom dagen och fogskummet (som jag var tvungen att använda då lättbetongen var trasig) har tryckt dörrkarmen för mycket, finns det någonting att göra nu i efterhand för att lösa det smidigt?
 
Det är bara att peta bort skummet med en kniv eller bågfilsblad och göra ett nytt försök med lite mindre skum. Man kan också staga karmen med en träbit i exakt rätt måttså slipper man problem.
 
Precis som MathiasS skriver så får du skära bort fogskummet och börja om.
Det är även rekommenderat att stämpa karmen under härdningstiden.
Det finns även olika fogskum med olika egenskaper som elastiskt skum så du kan efterjustera karmen som t.ex Essve flex eller 2-komponent fogskum som är låg expanderande eller inte expanderar alls.
Glöm inte att fukta ytorna skummet ska fästa in om du använder 1-komponentsskum samt att foga en mindre sträng först på utsidan så du slipper skära skummet på utsidan.
 
Stämpar man inte karmar så nästan ber man om problem......
 
Jag sätter alltid kilar i springan mellan karm och dörr/fönster. Aldrig haft problem.
PVC fönster fick jag göra klossar som sattes inne i fönstret innan fogning. Funkar också klockrent
 
A Alexn72 skrev:
Jag sätter alltid kilar i springan mellan karm och dörr/fönster. Aldrig haft problem.
PVC fönster fick jag göra klossar som sattes inne i fönstret innan fogning. Funkar också klockrent
Det går utmärkt att stämpa med dörrbladet och distanser.
 
  • Gilla
_hg__
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.